دسته بندی
تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ورق آجدار پرسی و فابریک چه تفاوت هایی دارند

جدیدترین مطالب

ورق‌­های آجدار پرسی و فابریک هر دو مقاطعی ساخته شده بر پایه ورق‌­های فولادی هستند. اما وقتی صحبت از ویژگی‌های فنی و قابلیت‌ها می‌شود، دو محصول متفاوت عمل می‌کنند. به همین دلیل لازم است تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک را به طور دقیق بدانید! ورق های اجدار (که به نام‌های شطرنجی، گل ورق و ورق برجسته نیز معروف هستند) انواع مختلفی دارند که در این قسمت بر دو نوع پرسی و فابریک تمرکز کرده ایم. دانستن تفاوت بین آنها به شما کمک خواهد کرد که قیمت ورق آجدار را به درستی استعلام بگیرید و همان ورقی را انتخاب کنید که به دنبالش هستید.

ورق آجدار چه نوع ورقی است؟

ساختار ورق آجدار بر پایه فولاد است. این نوع ورق در بازار آهن‌­آلات به نام‌های شطرنجی، گل ورق و ورق برجسته نیز معروف هستند. این محصول در جنس‌­ها و شکل‌های متنوع تولید و در بازار عرضه می‌­شود. اصلی‌­ترین وظیفه این محصول ایجاد اصطکاک و ممانعت از لغزش و سرخوردن است. این ورق­‌ها را بیشتر در سطوح شیبدار مورد استفاده قرار می‌­دهند. ورق‌­های آجدار داری استحکام بالا و ظاهر روشن و شفاف هستند.

کاربردهای عمومی ورق‌­های آجدار کدامند؟

  • احداث پله ها و راهروها
  • ساخت وسایل نقلیه یدک کش
  • طراحی داخلی و خارجی ساختمان
  • ساخت حفاظ
  • ساخت کف کامیون و وانت بار

دسته بندی ورق‌­های آجدار چگونه است؟

ورق‌­های آجدار را می‌­توان بر اساس مشخصه های متفاوت دسته بندی کرد. یکی از انواع تقسیم‌بندی این محصول، به صورت زیر است:

ورق­ آجدار پرسی:

ورق‌­های آجدار پرسی یکی از انواع ورق‌­های آجدار است که دارای شکل ظاهر و مشخصه ­های مکانیکی منحصر به فرد است.

ورق­ آجدار فابریک:

دسته دوم ورق­‌های فابریک هستند. این نوع ورق‌­ها در روش تولید و بعضی دیگر از مشخصه‌­ها با ورق‌­های پرسی فرق دارند.

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

انواع مختلف ورق آهنی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. این مساله سبب تفاوت در کاربرد و قیمت آنها می شود. در عین حال ورق­های آجدار پرسی و فابریک از جنبه ­های متفاوت با یکدیگر فرق دارند:

روش تولید انواع ورق آجدار

یکی از تفاوت­‌های ورق‌­های آجدار پرسی و فابریک در روشی است که برای تولید آنها استفاده می‌­شود.

روش تولید ورق آجدار پرسی

این نوع ورق با روش نورد گرم تولید می‌­شود. در ابتدای امر ورق فولاد مورد نظر را به ضخامت ایده ­آل می‌­رسانند. در مرحله بعد ورق آماده شده را از میان غلتک­‌های مخصوص عبور می­‌دهند. این غلتک‌­ها دارای شکل‌های متنوعی هستند. طرح­‌هایی که بر روی غلتک‌ها حک شده است بر روی ورق نیز حک می‌­شوند. طرح‌­های روی غلتک‌­ها انواع مختلفی مانند، طرح­ شطرنجی، قطره ­ای، لوزی، الماسی و دیگر اشکال دارند. این اشکال در یک، دو و یا پنج ردیف بر روی ورق مورد نظر اعمال می‌­شود. برای تولید این نوع ورق از روش‌های دیگری همچون سنبه زنی و یا دستگاه ­های مخصوص این کار نیز می­توان استفاده کرد.

روش تولید ورق آجدار فابریک

ورق­‌های فابریک با روش دیگری تولید می‌­شوند. در ابتدا با استفاده از کوره ورق‌های فولادی با ضخامت مورد نظر را آماده می‌­کنند. در مرحله بعد اشکالی که می‌­خواهند بر روی ورق اعمال کنند را انتخاب می‌­کنند. سپس اشکال انتخاب شده را بر روی ورق اصلی متصل می‌­کنند. بدین صورت ورق آجدار فابریک تولید می‌­شود. ورق‌­های فابریک از اتصال دو جز تشکیل می‌شود.

شکل ظاهری انواع ورق­‌های آجدار

برای شناخت ورق‌­های آجدار پرسی از فابریک آسانترین راه توجه به شکل و ظاهر آنها است.

ظاهر ورق­‌های آجدار پرسی

ورق­‌های آجدار پرسی در هر دو سمت خود  (پشت و رو) دارای برجستگی­‌های قابل مشاهده و قابل لمس هستند.

نمونه ورق اجدار پرسی
ظاهر ورق‌­های آجدار فابریک

ورق‌­های آجدار فابریک  فقط در یک سطح خود (روی ورق) دارای برآمدگی­‌های مشهود و قابل لمس هستند. پشت ورق‌های فابریک کاملا صاف و بدون برجستگی است.

وزن ورق آجدار

از آنجایی که ورق‌­های فابریک به واسطه اتصال دو جز به یکدیگر ساخته می‌­شوند؛ این نوع مقطع دارای وزن بیشتری نسبت به ورق‌­های پرسی هستند. وزن ورق آجدار با ضرب ضخامت بر حسب میلی‌­متر، طول و عرض ورق بر حسب میلی­‌متر در جرم وزنی (۷.۸۶ کیلو گرم) محاسبه می‌­شود.

استحکام: ورق­‌های فابریک نسبت به ورق‌­های پرسی استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به عوامل خارجی دارند. ورق‌های پرسی دارای مقاومت کمتری هستند.

ضخامت: ورق‌­های فابریک دارای ضخامت بیشتری نسبت به ورق‌­های پرسی هستند.

تفاوت در کاربرد انواع ورق آجدار

انواع ورق‌­ آجدار به علت داشتن شکل و ظاهر، وزن و استحکام متفاوت کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

کاربرد ورق­‌های فابریک

این نوع ورق‌­ها دارای وزن و استحکام بیشتری هستند. بنابراین این محصول در سازه­ هایی مورد استفاده قرار می‌­گیرند که علاوه بر ممانعت از سر خوردن، مقاومت زیادی نسبت به ساییدگی و دیگر عوامل مخرب داشته باشند. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به ساخت سطوح شیبدار، پل عابر پیاده و لبه سکوی مترو اشاره کرد.

کاربرد ورق‌­های پرسی

ورق‌­های پرسی به علت سبکتر بودن  و داشتن استحکام کمتر  بیشتر در سازه­ های تزئینی مورد استفاده قرار می‌­گیرند. از این محصول برای نمای سازه که بسیار کمتر در معرض اصطکاک قرار می‌­گیرد، استفاده می‌­شود. طراحی داخلی و خارجی ساختمان و نمای تجهیزات از جمله این کاربردها است.

قیمت انواع ورق آجدار

یکی دیگر از تفاوت‌های دو نوع ورق پرسی و فابریک، قیمت آنها است. این دو نوع محصول فولادی قیمت‌های متفاوتی دارند. وزن ورق یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت محصولات فلزی است. ورق‌­های فابریک دارای وزن بیشتری نسبت به ورق‌های  پرسی هستند. در قسمت قیمت ورق آجدار می توانید قیمت ها را بررسی کنید. اما معمولا قیمت ورق‌­های فابریک بیشتر از ورق‌­های پرسی است. در این مورد باید  کیفیت ورق ها نیز مدنظر قرار بگیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها