دسته بندی
جدول اشتال نبشی

جدول اشتال وزن نبشی چیست

جدیدترین مطالب

جدول اشتال (جدول اشتایل صحیح نیست) نبشی یک ابزار مهم و بسیار کاربردی برای مهندسان ساختمان‌ساز و صنعتگران است. در واقع یکی از مسائلی که برای فعالین در زمینه خرید، فروش و استفاده از مقاطع فولادی اهمیت دارد، محاسبات وزن و مساحت مقاطع فولاد مورد نظر است. میزان  استحکام و تحمل بار نبشی به وزن آن بستگی دارد. از طرفی محاسبه تعداد و یا مقدار نبشی‌­های مورد نیاز به کمک محاسبه وزن نبشی‌­ها امکان پذیر است. قسمت انواع نبشی و راهنمای خریدش نیز می تواند اطلاعات مفیدی برای شما به همراه داشته باشد. این نوشته به جز جدول اشتال با بال های مساوی و نامساوی، قسمتی دارد که در آن وزن نبشی های رایج مثل نبشی های ۳، ۴، ۵ و … آورده شده که با کلیک کردن بر روی آنها می توانید وزن آنها و نحوه محاسبه دقیقشان را متوجه شوید.

مهندسین به ابزاری نیاز دارند که بتوانند در کمترین زمان و با دقت بالا میزان نبشی‌­های مورد نیاز برای احداث یک سازه را مشخص کنند و این امر با استفاده از جدول اشتال ممکن است.

در این نوشتار قرار است با چیستی و کاربرد جدول اشتال به طور کامل آشنا شوید. بعد از آشنایی با جدول اشتال نبشی میتوانید درباره نبشی کشی ساختمان هم اطلاعاتی کسب کنید.

جدول اشتال چیست؟

جدول اشتال جدولی است که وزن انواع مقاطع فولادی را بر اساس ابعاد آن ارائه می‌­دهد. استاندارد جدول اشتال بر حسب استاندارد شناخته شده کشور آلمان یا همان نام استاندارد اشتال تنظیم شده­ است. استفاده از این جدول به مهندسان کمک می‌­کند تا بتوانند یک طرح دقیق برای اجرایی کردن بخش‌هایی از سازه­ های ساختمانی و صنعتی که به انواع مقاطع نیاز دارد را،  پی ریزی کنند.

جدول اشتال و وزن نبشی چیست؟

همانطور که از اسمش می‌توان حدس زد، جدول اشتال نبشی جدولی است که در آن وزن انواع نبشی بر اساس ابعاد آن درج شده است. بنابراین از طریق این جدول می‌توان وزن نبشی مورد نظر را به راحتی محاسبه کرد. نبشی یک مقطع فولادی دارای دو بال است. بعضی از این مقاطع دارای بال‌های مساوی و بعضی دیگر دارای بال‌های نامساوی هستند. 

اعداد و ارقام موجود در جدول اشتال وزنی نبشی چه برای طراحان سازه های ساختمانی و صنعتی و چه برای اجرای آن حیاتی است. در واقع طراحی و اجرای دقیق‌تر، ایمن‌تر و البته زیباتر تنها از طریق دسترسی به این اطلاعات ممکن است. 

جدول اشتال نبشی به دلیل کاربرد گسترده این محصول در انواع اتصالات، بسیار کاربردی است.از اتصال پل‌ها به ستون‌ها، تیرآهن‌ها، بیم‌های باربر و ستون‌ها به صفحات در فونداسیون تا اشاره ساخت ستون‌ها و خرپاها از این محصول و جدول اشتال آن استفاده می‌شود. 

 

انواع جدول اشتال نبشی کدامند؟

جدول اشتال نبشی برای دو نوع از نبشی­‌ها تنظیم شده است:

  • جدول اشتال نبشی با بال مساوی: این جدول برای نبشی‌­هایی که بال‌های مساوی دارند مورد استفاده قرار می‌­گیرد. 

جدول وزن نبشی بال مساوی

  • جدول اشتال نبشی با بال نامساوی: نوع دیگری از نبشی در سازه های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌­گیرد  که دارای دو بال نامساوی است. این مدل نبشی نیز دارای جدول اشتال مختص به خود است.

مشخصات ظاهری جدول اشتال نبشی

یکی از ستون‌هایی که در جدول اشتال دیده می‌­شود مخصوص وزن (درواحد متر) نبشی بال مساوی و بال نامساوی است. در سطرهای افقی جدول اشتال نبشی سایز و ضخامت‌­های مختلف نبشی درج شده­ ست. با توجه به وزن و سایز نبشی مورد نظر می‌­توان فهمید یک متر از نبشی مورد نظر چه مقدار وزن دارد. محاسبه وزن یک شاخه نبشی با جدول اشتال آسان و دقیق است.

چه اطلاعاتی در جدول اشتال نبشی وجود دارد؟

جدول اشتال علاوه بر اندازه بال و ضخامت نبشی، دیگر جزئیات نبشی مانند شعاع خمیدگی را نیز شامل می­شود. از دیگر مشخصه­ های محاسباتی که در این جدول موجود است می‌توان به؛ ممان اینرسی، گشتاور مقاوم، سطح مقطع، ژیراسیون و نیروی برشی پلاستیکی اشاره کرد. جدول اشتال وزن نبشی، حاوی وزن هر سایز از انواع  نبشی در واحد متر است.

پارامترهای موجود در جدول اشتال نبشی

پارامترهایی که در جدول‌های اشتال مشاهده می‌­شوند علائم خاصی دارند:

  • a*s- نمره نبشی بال مساوی
  • A*b*s- نمره نبشی بال نامساوی
  • J – ممان اینرسی یا همان لنگر دوم سطح نبشی
  • G – وزن واحد
  • W – گشتاور مقاوم بر حسب CM3
  • I – شعاع ماند یا ژیراسیون
  • F – سطح مقطع
  • V – نیروی برشی پلاستیکی

روش محاسبه وزن نبشی بر اساس ابعاد آن چگونه است؟

در این روش از فرمول زیر برای محاسبه وزن نبشی بر اساس ابعاد آن استفاده می‌شود:

ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال ها (متر) × ۷۸۵۰ × ۲ = وزن محصول (کیلوگرم)

روش استفاده از جدول اشتال وزنی شامل چند مرحله زیر است:

  1. برای استفاده از این جدول در وهله اول باید نقشه ­ای که به طور دقیق موارد استفاده از نبشی را مشخص کرده است، فراهم شود. 
  2. در وهله بعد باید نوع نبشی مورد نیاز را مشخص کنید. 
  3. وهله بعدی استفاده از جدول اشتال است. در این مرحله باید به ابعادی مانند سایز و ضخامت نوع نبشی که در جدول اشتال درج شده است توجه و آنها را بررسی کنید. 
  4. در مرحله بعدی باید وزن یک متر از نبشی مورد نظر را از جدول اشتال بدست آورده و به وسیله آن مقدار نبشی که برای ساخت سازه مورد نظر لازم است را، مشخص کنید.

با در دست داشتن اطلاعات بالا میتوانید قیمت نبشی را با خیال راحت استعلام کرده و نسبت به خرید اقدام نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها