عرشه فولادی چیست؟ بررسی مزایا و کاربردها

عرشه فولادی چیست؟ بررسی مزایا و کاربردها

جدیدترین مطالب

عرشه فولادی (Steel Deck) نوعی سازه تشکیل شده از ورق‌های فولادی موجدار گالوانیزه است که همراه اجزای دیگر مانند گل میخ، میلگرد، فلاشینگ و بتن برای پوشش سقف و کف ساختمان‌ها استفاده می‌شود.  این سازه که به متال دِک هم معروف است،  با توجه به مقاومت بالا، وزن پایین و اجرای آسان در ساختمان‌سازی بسیار کاربرد دارد. ورق عرشه فولادی نوعی ورق گالوانیزه است. اگر با ورق های گالوانیزه به صورت کلی آشنایی ندارید در بخش راهنمای خرید ورق گالوانیزه می توانید اطلاعات خوبی درباره آن کسب کنید. با توجه به استفاده بالای ورق‌های عرشه فولادی در سقف، برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان در این مطلب راهنمای کاملی در مورد سقف عرشه فولادی، کاربردهای آن، مزایا، انواع و قیمت آن‌را ارائه می‌دهیم. قیمت عرشه فولادی را در قسمت قیمت عرشه فولادی می توانید به صورت روزانه بررسی کنید.

مزایای عرشه فولادی

عرشه‌ فولادی به دلیل زیبایی، سبک وزن بودن و مقاومت بالا، گزینه مناسبی برای ساختمان‌های مدرن امروزی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن برای کاربرد در سقف ساختمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش بار مرده ساختمان به‌دلیل وزن سبک
  • مقاومت بالا در برابر فشار، تنش‌های کششی و خمشی
  • مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز
  • عایق مناسب حرارتی و صوتی
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی
  • زیبایی و ظرافت ساختاری

کاربرد عرشه فولادی

عرشه فولادی محور اصلی در سقف و کف ساختمان‌‌ها است. به دلیل ویژگی‌های خاص آن به ‌خصوص مقاومت و وزن سبک از این سازه در موارد زیر بیشتر استفاده می‌شود:

  • سقف ساختمان‌‌های اداری و مسکونی بلند مرتبه
  • سقف ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارای اسکلت بتنی
  • سقف انبار، سوله به‌خصوص در مناطق مرطوب
  • سقف ورزشگاه‌ها، مدارس، آسایشگاه و سینما
  • کف ساختمان‌های صنعتی و تجاری
  • سکوهای صنعتی و کارگاهی
  • کف پارکینگ‌های طبقاتی

کاربرد عرشه فولادی

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی از شش جزء اصلی زیر تشکیل شده است:

ورق فولادی

این ورق‌ها از نوع آجدار ذوزنقه‌ای با پوشش گالوانیزه هستند. ورق‌ها فولادی وظیفه تحمل وزن بار واره به سقف را بر عهده دارند. فولاد به کار رفته در این ورق حداقل تنش تسلیم ۲۱۰ مگا پاسکال را دارد. ضخامت پوشش گالوانیزه دو طرف ورق حدود ۰.۸ تا ۱.۲ میلی‌متر، عرض ورق ۱.۲۵ متر، طول ورق ۱ تا ۱۵ متر، ارتفاع ۷۳ میلی‌متر و فاصله گام‌ها ۳۰۰ میلی‌متر است. البته بر حسب سفارش امکان تغییر طول ورق وجود دارد.

گل میخ

گل میخ یا برش‌گیر، نوعی تجهیز در سقف عرضه فولادی است که برای اتصال ورق به تیرهای فرعی بکار می‌رود. از طرفی این ابزار عامل اصلی انتقال و تقسیم نیروی وارد شده به سقف به سمت تیر فرعی سازه است. قطر گل میخ‌ها حداکثر ۲۰ میلی‌متر است و ارتفاع آن نیز با توجه به ورق فولادی تغییر می‌کند.

عکس از گل میخ عرشه

میلگرد

میلگرد یا آرماتور به‌صورت شبکه‌ای بر روی ورق فولادی قرار می‌گیرد و به گل میخ وصل می‌شود. استفاده از میلگرد با افزایش تحمل تنش کششی سقف، مانع ترک‌خوردگی بتن می‌شود.

بتن

مرحله نهایی اجرای سقف عرضه فولادی، بتن‌ریزی است. به این شکل مقاومت سقف به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

فلاشینگ

فلاشینگ یا دوربند، ورق گالوانیزه با ضخامت ۵ میلی‌متر است که به‌عنوان یکی از اجزای فرعی سقف عرشه فولادی به‌حساب می‌آید. معمولا فلاشینگ را در اطراف و لبه سقف نصب می‌کنند تا مانع بیرون ریختن بتن از سقف شوند.

تیرهای فرعی

برای نگهداری سقف، از تیرهایی افقی استفاده می‌شود که به تیرهای اصلی سقف وصل می‌شوند. این تیرها مستقیما به ستون‌های ساختمان اتصال ندارند و برای انتقال بار سقف به تیرهای اصلی به‌کار می‌روند.

انواع سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی بر حسب نوع ساختار ورق فلزی، جنس و طراحی آن به سه دسته معمولی، کامپوزیت و قالبی تقسیم می‌شوند.

عرشه فولادی معمولی

این نوع عرشه فولادی که در سقف‌های صاف یا با شیب کم کاربرد دارد، در چهار دسته اصلی زیر را دارد:

  • نوع A تشکیل شده از ورق دندانه‌های باریک و عایق صلب به ضخامت ۰.۷۵ تا ۱۰۲ میلی‌متر
  • نوع B تشکیل شده از ورق دندانه‌های پهن با عایق صلب به ضخامت بیشتر از ۲۵ میلی‌متر
  • نوع F تشکیل شده از ورق دندانه‌های متوسط
  • نوع N تشکیل شده از ورق دندانه‌های عمیق و پهن

عرشه فولادی کامپوزیت

  • نوع SB که بر حسب ابعاد بال و عمق سه دسته مجزا دارد.
  • نوع SBR که ساختاری شبیه SB اما با دندانه‌های معکوس دارد.

عرشه فولادی قالبی

طراحی خاص این قالب اجرای آن‌را به نسبت دو نوع قبلی ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند. برای اجرای آن نیاز به قالب چوبی نیست و عمق کمی دارد. عرشه فولادی قالبی سه نوع مختلف به شرح زیر دارد:

  • نوع S3: بدون آج با عمق ۱۴ میلی‌متر، عرض بال ۶۵ میلی‌متر و عرض پوششی ۹۱ سانتی‌متر
  • نوع TF75: بدون آج با عمق ۲۴ میلی‌متر، عرض بال ۹۵ میلی‌متر و عرض پوششی ۷۶ سانتی‌متر
  • نوع TF150: بدون آج با عمق ۳۸ میلی‌متر، عرض بال ۱۵۲ میلی‌متر، عرض پوششی ۹۱ سانتی‌متر

قیمت و نحوه خرید عرشه فولادی

ورق‌های گالوانیزه، جزء اصلی عرشه فولادی هستند. همانند همه ورق‌های فلزی، قیمت این سازه فولادی به میزان عرضه و تقاضای بازار، نوسانات ارز و هزینه‌های تولید کارخانه‌ها بستگی دارد. از طرفی مشخصات فنی ورق مورد استفاده در عرشه فولادی مانند ابعاد، عمق، وزن و نحوه برشکاری حسب سفارش قیمت آن را تغییر می‌دهد. (در قسمت قیمت ورق عرشه فولادی، قیمت روزانه این محصول را می توانید ببینید.)

با توجه به اینکه عرشه‌های فولادی پوشش گالوانیزاسیون و مقاوم به خوردگی دارند، کیفیت و ضخامت این پوشش نیز می‌تواند قیمت را افزایش یا کاهش دهد. به همین جهت برخی کارخانجات معتبر با توجه به استاندارد کیفی بالای تولید خود، این کالا را با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌کنند. برخی موارد نیز سفارشی‌سازی ورق مانند برشکاری اضافی یا ایجاد برجستگی و فرو رفتگی خاص بر آن بر قیمت نهایی اضافه می‌کند.

همچنین بسیاری از تامین‌کنندگان عرشه فولادی در صورت درخواست خریدار، امکان تهیه سایر اجزای سقف عرشه فولادی مانند گل میخ، میلگرد و فلاشینگ را نیز دارند که در این صورت با هزینه مجزا قابل تامین است. با ین حال آنچه در خرید این سازه باید مورد توجه قرار گیرد، استعلام روزانه یا آنلاین قیمت از فروشندگان معتبر و با سابقه در خرید است. دریافت مشخصات فنی کامل و تاییدیه کیفیت تولید نیز یکی دیگر از نکات مهم برای تهیه عرشه فولادی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها