لوله آلومینیومی چیست

لوله آلومینیومی چیست؟ بررسی انواع

جدیدترین مطالب

لوله آلومینیومی (Aluminium Pipe) مقطعی تو خالی با طول بلند از جنس فلز سبک آلومینیوم است که در تولید آن از آهن استفاده نمی‌شود. این لوله به‌دلیل وزن پایین، استحکام  بالا در برابر تنش‌های مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از کارخانجات و صنایع برای انتقال انواع سیالات کاربرد دارد. از آنجا که درجه کیفی تولید لوله آلومینیومی هنگام خرید بسیار اهمیت دارد، عدم اطلاع از انواع این لوله و ویژگی‌های خاص آن ممکن است چالش‌هایی را برای خریدار فراهم کند. در این مطلب بعد از بررسی کامل ویژگی‌های یک لوله آلومینیومی استاندارد، انواع، قیمت و نکات قابل توجه در خرید را بررسی می‌کنیم. ضمنا در قسمت قیمت لوله آلومینیوم، می توانید قیمت ها را بررسی کنید.

لوله آلومینیومی چیست و مشخصات آن

آلومینیوم به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین فلزات جهان خواصی منحصر به فردی به لوله‌های تولید شده از این جنس می‌دهد. در بازار لوله‌های آلومینیومی با توجه به ضخامت و طول مورد نظر خریدار عرضه می‌شوند. اما معمولا قطر خارجی متداول آن بین ۱۶ تا ۶۵ میلی‌متر، بیشترین ضخامت ۱ تا ۴ میلی‌متر  و پر کاربردترین طول استاندارد شاخه‌های ۶ متری است. آلومینیوم با داشتن چگالی حدود ۲.۷ گرم بر سانتی‌متر مکعب در دسته آلیاژهای سبک قرار می‌گیرد.

معمولا لوله‌های آلومینیومی به شکل آلیاژی و در ترکیب با عناصر فلزی دیگر تولید می‌شوند. هر یک از این عناصر خواص ویژ‌ه‌ای را به لوله می‌دهند. عناصر مورد استفاده در این ترکیب آلیاژی به شرح زیر هستند:

  • مس: استحکام و حساسیت لوله آلومینیومی را در برابر تنش‌های مکانیکی و عملیات حرارتی بهبود می‌دهد.
  • منیزیم: باعث افزایش استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری بهتر لوله می‌شود.
  • قلع: خواص ماشین‌کاری را افزایش می‌دهد.
  • سیلیسیوم: خواص ریخته‌گری و روانی مذاب آلومینیوم در حین تولید را بهبود می‌دهد.
  • تیتانیوم: باعث افزایش مقاومت مکانیکی و سختی لوله می‌شود.
  • کروم: مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد.
  • روی: در ترکیب با مس و منیزیوم عملیات حرارتی آلومینیوم را بهبود می‌دهد.

انواع لوله آلومینیومی

لوله‌های آلومینیومی بر حسب نوع روش تولید و ترکیب آلیاژی خود به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند.

دسته‌بندی بر اساس روش تولید

بسته به اینکه لوله یکپارچه یا همراه درز باشد، دو نوع متفاوت از آن در بازار وجود دارد.

  • لوله آلومینیومی بدون درز یا مانیسمان: سطح این نوع لوله کاملا بدون درز است. در هنگام تولید با استفاده از اکستروژن، فضای خالی را بر حسب قطر مورد نظر در میان شمش‌های توپر ایجاد می‌کنند. لوله‌های بدون درز دچار نشتی نمی‌شوند. بنابراین در انتقال سیالات، گازهای فشار قوی و مواد شیمیایی خطرناک بسیار کاربرد دارند.
  • لوله آلومینیومی درزدار: در این نوع لوله، ورق‌های آلومینیوم از طریق جوش دادن ورق تولید می‌شوند. لوله‌های دارای قطر بالا از انواع بدون درز هستند زیرا روش تولید آن‌ها به شکل بدون درز دشوار و پیچیده است. بیشترین نوع مورد استفاده لوله درزدار، درزجوش طولی است.

دسته‌بندی بر اساس نوع آلیاژ آلومینیوم

متداول‌ترین آلیاژ برای تولید لوله‌های آلومینیومی، انواع ۲۰۲۴، ۳۰۰۳، ۵۰۵۲، ۶۰۶۱، ۷۰۷۵ است. در تولید این آلیاژ‌ها عناصر فلزی مس، منگنز، منیزیم و سیلیسیوم استفاده می‌شود که هر یک ویژگی مخصوصی به لوله می‌دهد. اما از میان این ترکیبات، سه نوع زیر بیش از سایر موارد در تولید لوله آلومینیومی به کار می‌روند:

  • آلیاژ آلومینیومی ۶۰۶۱: عنصر اصلی این آلیاژ منیزیم و سیلیسیوم است. قابلیت جوشکاری و ماشین کاری مناسب و مقاومت در برابر خوردگی باعث شده است که لوله‌های آلومینیومی این دسته آلیاژی بیشتر در تولید قطعات خودرو، هوا فضا و سازه‌های تحت فشار استفاده شوند.
  • آلیاژ آلومینیومی ۶۰۶۳: این آلیاژ مقاومت کششی پایین‌تری نسبت به نوع ۶۰۶۱ دارد. اما مقاومت در برابر خوردگی آن بالاتر است و به‌راحتی آنودایز می‌شود. مهم‌ترین کاربرد لوله‌های تولیدی با این آلیاژ در نرده سازی مخازن، انتقال سیالات و تولید لوازم خانگی است.
  • آلیاژ آلومینیومی ۳۰۰۳: تنوع رنگ، قابلیت جوشکاری مناسب، مقاومت در برابر خوردگی از ویژگی‌های اصلی این نوع آلیاژ است. عنصر غالب در تولید این آلیاژ آلومینیوم و منگنز است و معمولا در کاربردهایی که مقاومت مکانیکی و خوردگی بالا اما با اهمیت کمتر شکل پذیری، استفاده می‌شود. عمده کاربرد لوله‌های آلومینیومی بر پایه این دسته آلیاژ در سیستم‌های خنک‌کننده خودرو، سیستم‌‌های هیدرولیک و صنایع هوا فضا است.

کاربرد لوله آلومینیومی

سبک وزن بودن، مقاومت بالا، قابلیت جوشکاری و شکل‌پذیری مناسب لوله آلومینیومی را به ابزاری پر کاربرد در صنایع مختلف تبدیل کرده است. ضمن اینکه مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی، لوله‌های آلومینیومی را به یکی از انتخاب‌های برتر در انتقال سیالات شیمیایی تبدیل کرده است. با توجه به این ویژگی‌ها، لوله‌های آلومینیومی در موارد زیر کاربرد دارند:

  • صنعت هوا فضا: انتقال روغن و سوخت به هواپیما، بال و دم هواپیما
  • صنایع شیمیایی: انتقال سیالات خورنده و گازهای خطرناک
  • ساختمان‌سازی: رادیاتور و سیستم‌های تهویه
  • خودروسازی: رادیاتور، کندانسور و اواپراتور کولر خودرو
  • لوازم خانگی: مبلمان

کاربردهای لوله آلومینیومی

نکات مهم در خرید لوله آلومینیومی

برای انتخاب مناسب‌ترین لوله آلومینیومی بر اساس ویژگی و مشخصات فنی آن، لازم است به سه شاخص شکل‌پذیری، ضخامت و شعاع خم شدن و درصد کشیدگی توجه کنیم. بالا یا پایین بودن هر یک از این ویژگی‌ها، نوع کاربرد لوله آلومینیوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • قابلیت شکل‌پذیری بالاتر خم شدن لوله آلومینیومی را ساده‌تر می‌کند.
  • ضخامت بالاتر و به عبارتی شعاع خم شدن کمتر، سختی و محکمی لوله را هنگام خم شدن افزایش می‌دهد.
  • درصد کشیدگی بالاتر، دامنه عملکرد و مقاومت در برابر کشش را افزایش می‌دهد. از طرفی قابلیت شکل‌گیری لوله در این حالت بیشتر است.

در انجام پروژه‌های مختلف ممکن است یک یا چند شاخص اهمیت داشته باشند. پایین یا بالا بودن این ویژگی‌ها کاملا به نوع آلیاژ بکار رفته در تولید لوله بستگی دارد. بنابراین لازم است هنگام خرید مشاوره لازم در خصوص مشخصات فنی لوله آلومینیومی و ترکیبات به کار رفته در تولید آن‌را از فروشنده دریافت کرد.

قیمت و نحوه خرید خرید لوله آلومینیومی

شرکت‌های مختلفی لوله‌های آلومینیومی را تولید می‌کنند. به همین دلیل لازم است هنگام خرید به برند و اعتبار شرکت توجه کنیم. از طرفی نوسانات قیمت، کیفیت تولید، نوع ترکیب آلیاژی به کار رفته در تولید، ابعاد و وزن آن در هزینه کل برای خرید آن بسیار تاثیر می‌گذارند. بنابراین در مرحله اول بهتر است بعد از جستجوی فروشندگان معتبر فعال در این زمینه، مشاوره لازم از کارشناسان برای تهیه لوله آلومینیومی بر اساس نیاز و پروژه مورد نظر را دریافت کرد. مرحله نهایی فرایند خرید نیز استعلام قیمت است که کلیه فروشندگان آن‌را در همان لحظه بر اساس مشخصات مورد استفاده در پروژه اعلام می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها