میلگرد استیل 316 چیست

میلگرد استیل ۳۱۶ چیست؟ بررسی ویژگی‌ها 

جدیدترین مطالب

میلگرد استیل ۳۱۶ (Stainless Steel 316 Round Bar) پروفیل فولادی توپری است که از فولاد ضد زنگ آستینیتی گرید ۳۱۶ تشکیل شده است. وجود کروم، نیکل و مولیبدن در ترکیبات این میلگرد، خواص متفاوتی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، استحکام بسیار مناسب در دمای بالا و بهبود خواص مکانیکی نسبت به سایر آلیاژهای فولادی مانند گرید ۳۰۴ ایجاد کرده است. در این مطلب بعد از معرفی ویژگی‌ها و کاربرد میلگرد استیل ۳۱۶ نحوه خرید و قیمت آن‌را تشریح می‌کنیم. در قسمت قیمت میلگرد استیل می توانید قیمت انواع میلگردهای استیل مخصوصا نوع ۳۱۶ را بررسی کنید.

ویژگی‌‌های میلگرد استیل ۳۱۶

میلگرد استیل ۳۱۶  یا شفت استیل ۳۱۶ در استاندارد DIN آلمان به فولاد ۱.۴۴۰۱  معروف است. این میلگرد به دلیل داشتن عناصر آلیاژی کروم، نیکل و مولیبدن در سطحی بالاتر نسبت به سایر گریدهای آلیاژی فولاد ضدزنگ، خواص مکانیکی متفاوتی دارد. در شرایط معمول یک میلگرد استیل ۳۱۶ با کیفیت مطلوب دارای ترکیب شیمیایی به شرح جدول زیر  است:

کربن ۰.۰۷ درصد
سیلیسیوم ۱ درصد
منگنز ۲ درصد
فسفر ۰.۰۴۵ درصد
گوگرد ۰.۰۱۵ درصد
کروم ۱۶.۵-۱۸.۵ درصد
مولیبدن ۲-۲.۵ درصد
نیکل ۱۰-۱۳ درصد

میلگرد استیل ۳۱۶ از دسته فولادهای ضد زنگ آستینیتی (Austenitic Stainless Steels) تشکیل شده است که یکی از پرکاربردترین گریدهای تولید شده در جهان به حساب می‌آید. این نوع فولادها از دسته غیرمغناطیسی یا به اصطلاح استیل نگیر هستند و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای برای کاربرد در شرایط مختلف دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی اسیدها
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی‌های مرزدانه‌ای ایجاد شده حین جوشکاری
  • مقاومت در محیط‌های کلریدی و گوگردی
  • استحکام مکانیکی و سختی بسیار مناسب (استحکام تسلیم ksi ۳۰ و استحکام کششی ksi ۷۵(
  • قابلیت شکل‌دهی و فرم‌دهی مناسب
  • مقاومت بسیار بالا در حرارت حدود ۹۲۵ درجه سانتی‌گراد

کاربرد میلگرد استیل ۳۱۶

به‌دلیل ویژگی‌های خاص ترکیب آلیاژی میلگرد استیل ۳۱۶، این پروفیل کاربرد بسیاری به‌خصوص در محیط‌های با درجه خورندگی بالا دارد. از مهم‌ترین مصارف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌سازی: آرماتوربندی و اسکلت فلزی مناطق دارای رطوبت بالا و ساحلی
  • صنایع غذایی: مخازن نگهداری، خطوط تولید، تجهیزات و دستگاه‌ها
  • صنایع نفت و گاز:‌ ساخت تجهیزات حفاری، انتقال، فرآوری، ذخیره
  • صنایع شیمیایی: ساخت مخازن و تجهیزات در معرض مواد خورنده
  • صنایع دریایی: ساخت تجهیزات و سازه‌های دریایی، کشتی‌سازی، سکوهای نفتی
  • صنایع دارویی: ساخت تجهیزات مرتبط
  • ساخت مبدل‌ها و کوره‌های حرارتی در صنایع مختلف

میلگرد تقویت کننده ۳۱۶

انتخاب نوع مناسب میلگرد استیل

با توجه به ویژگی‌های خاصی که میلگرد استیل ۳۱۶ نسبت به نوع پرکاربرد دیگر یعنی نوع آلیاژ ۳۰۴ دارد، انتخاب بین این دو نوع میلگرد کاملا وابسته به کاربرد آن است. در بازار، میلگرد ۳۱۶ قیمت بالاتری دارد و بیشتر برای مصارفی که در تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی خورنده، رطوبت بالا یا آب شور هستند، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید. اما اگر شرایط محیطی درجه خوردگی کمتری داشته باشد بهتر است از نوع استیل ۳۰۴ استفاده کرد.

همچنین نوع دیگری میلگرد با گرید آلیاژی استیل ۳۱۶ L وجود دارد که درصد کربن آن پایین‌تر از نوع ۳۱۶ است. به همین دلیل این نوع میلگرد نرم‌تر است و برای پروژه‌های نیازمند جوشکاری انتخاب بهتری به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه مقاومت در برابر خوردگی نوع ۳۱۶ L  به نسبت نوع ۳۱۶  بالاتر است.  بنابراین باید توجه داشت انتخاب نوع مناسب میلگرد استیل به عوامل مختلفی مانند شرایط محیطی، نوع کاربرد، میزان بار وارده به میلگرد و بودجه پروژه بستگی دارد. بنابراین بهترین کار هنگام خرید، دریافت نظرات مشاوره‌ای کارشناسان شرکت فروشنده است تا با راهنمایی کامل و در اختیار قرار دادن مشخصات مکانیکی و کیفی میلگرد استیل، شما را در انتخاب بهترین نوع راهنمایی کنند.

نحوه خرید و قیمت میلگرد استیل ۳۱۶

میلگرد استیل ۳۱۶ به‌دلیل ترکیبات آلیاژی خاص خود قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع دارد. از طرفی قیمت آن با توجه به عوامل مختلفی مانند نوسانات بازار، تغییرات نرخ ارز، نرخ جهانی فلزات پایه، میزان عرضه و تقاضا، حجم خرید و کیفیت تولید تغییر می‌کند. بنابراین بهترین روش برای استعلام قیمت، مشاوره با کارشناسان شرکت‌های فروشنده و دریافت اطلاعات بر حسب نیاز و نوع کاربرد است. در این میان انتخاب شرکت‌هایی که کیفیت این میلگرد را تضمین می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. در قسمت قیمت میلگرد استیل، می توانید قیمت میلگرد استیل ۳۱۶ را بررسی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها