میلگرد ساده چیست و انواع آن

میلگرد ساده چیست و انواع آن + راهنمای خرید

جدیدترین مطالب

میلگرد ساده (Simple Rebar) یا میلگرد نرم، نوعی پروفیل فولادی یا پلیمری توپر استوانه‌ای شکل با طول بلند و سطح صاف بدون آج است. این مقطع عمدتا مصرف صنعتی دارد، اما در ساختمان‌سازی هم برای رابیتس کاری، خاموت و دورپیچ‌ سازه‌ای بتن آرمه هم استفاده می‌شود. شناخت انواع این پروفیل و استانداردهای کیفی آن اهمیت بالایی دارد. در این مطلب ضمن بررسی کاربرد تخصصی میلگرد ساده در صنایع مختلف به بررسی انواع و تفاوت‌های میان میلگرد ساده و آجدار می‌پردازیم. در انتها نیز راهکارهایی برای خرید هوشمندانه میلگرد ساده ارائه می‌کنیم. در قسمت قیمت میلگرد ساده هم می توانید قیمت انواع میلگردهای ساده را بررسی کنید اگر هم نیاز دارید کلا با میلگردها و انواعشان بیشتر آشنا شوید می توانید مقاله میلگرد چیست و انواع آن را بخوانید.

انواع میلگرد ساده

میلگردهای ساده بر اساس نوع ماده تشکیل‌دهنده و همچنین روش تولید به دو دسته کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

دسته‌بندی بر اساس مواد اولیه تولید

میلگرد ساده بر اساس نوع مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن به شش دسته زیر تقسیم می‌شود:

۱.میلگرد اروپایی

 این نوع، آلیاژی از کربن، سیلیکون و منگنز است. به دلیل درصد بالای منگنز، میلگرد اروپایی انعطاف‌پذیری و قابلیت خم‌شدگی بالایی دارد. به همین دلیل استفاده آن در ساختمان‌سازی برای مناطق زلزله‌خیز ممنوع است.

۲. میلگرد سیاه

میلگرد سیاه یا فولاد کربن، دارای درصد بالاتری از کربن نسبت به میلگردهای معمول فولادی است. به‌همین جهت مقاومت پایینی نسبت به زنگ زدن و شکنندگی دارد و در مناطق دارای رطوبت استفاده نمی‌شود. با این حال استحکام کششی مناسبی دارد.

۳. میلگرد اپوکسی

سطح این نوع میلگرد برای مقاوم شدن در برابر خوردگی با نوعی مواد شیمایی به نام اپوکسی پوشانده می‌شود. به این طریق مقاومت در برابر خوردگی آن به نسبت میلگرد سیاه ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر بیشتر است. با این حال مقاومت این پوشش در برابر ضربات فیزیکی و خراش پایین است.

۴. میلگرد گالوانیزه

سطح این میلگردها طی فرایندی خاص با یک لایه فلز روی پوشش داده می‌شوند. در نتیجه مقاومت آن‌ها نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی افزایش می‌یابد. این مقاومت حدود ۴۰ برابر بیشتر از میلگرد سیاه است. علاوه بر این پوشش قرار گرفته بر آن در برابر آسیب فیزیکی، ضربه و خراش بسیار مقاوم است. به همین دلیل طول عمر بالاتری نیز نسبت به میلگرد اپوکسی دارد.

میلگرد ساده گالوانیزه

۵. میلگرد استینلس استیل

این میلگرد گران‌ترین نوع موجود در بازار است که مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی (۱۵۰۰ برابر بیشتر از میلگرد سیاه) دارد. فلزات غالب به‌کار رفته در آن حدود ۱۰ درصد کروم و ۱.۲ درصد کربن است که البته درصدهایی از فلزات مولیبدن، نیکل، تیتانیوم و منگنز نیز در آن وجود دارد.

۶. میلگرد پلیمری

جنس این میلگرد از مواد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه‌ای است. میلگردهای پلیمری سبک‌ و محکم هستند با این حال از نظر استحکام خمشی مقاومت بالایی ندارند.

دسته‌بندی بر اساس نوع روش تولید

این دسته‌بندی مخصوص میلگردهای فولادی است و بر اساس روش تولید به دو نوع صنعتی و نوردی تقسیم‌بندی می‌شوند.

میلگرد ساده صنعتی

کاربرد اصلی این میلگردها در صنایع بزرگ خودروسازی، راه‌سازی و آهنگری است. میلگردهای صنعتی از فولاد ۳۷ ST  و قطر ۶ تا ۲۰ میلی‌متر در کیفیت بالا تولید می‌شوند. برای تولید این نوع میلگرد ابتدا بیلت‌های فولادی تحت دمای بالا قرار می‌گیرند و سپس برای فرم دهی به دستگاه نورد وارد می‌شوند.

میلگرد ساده نوردی

روش تولید این نوع میلگرد بر اساس نورد گرم است. به شکلی که ابتدا بیلت فولادی به دمای بسیار بالا حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و سپس برای شکل‌دهی وارد دستگاه نورد می‌شوند. به‌دلیل نوع خاص روش تولید، این میلگردها مقاومت بسیار بالایی دارند و در ساختمان‌های نیاز به تحمل بار بالا و مناطق زلزله‌خیز کاربرد دارند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

اولین تفاوت اصلی میلگرد ساده با آجدار، نداشتن برجستگی و آج  بر روی سطح آن است. به همین جهت میلگرد ساده در ساختمان‌سازی و مسلح‌سازی بتن کاربرد کمتری دارد. زیرا سطح صاف آن مانع درگیر شدن بیشتر با بتن و استحکام بالاتر می‌شود. ضمن اینکه مقاومت کششی و فشاری پایین‌تر آن به نسبت میلگرد آجدار کاربرد نوع ساده در ساختمان‌سازی را کمتر می کند. در عوض میلگرد ساده مقاومت خمشی بالاتری دارد و در صنایع بسیاری از این ویژگی استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی و استاندارد میلگرد ساده

میلگردهای ساده در قطرهای مختلف ۶ تا ۲۰۰ میلی‌متر با مقاومت کششی حدود ۳۶۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع و مقاومت تسلیم ۲۴۰ نیوتن بر متر مربع عرضه می‌شوند. البته این مشخصات بر حسب نوع استاندارد تولید ممکن است کمی متفاوت باشد. میلگردهای موجود در بازار ایران عمدتا طبق دو استاندارد زیر تولید می‌شوند:

  • ۵۷۸۱ GOST روسیه
  • استاندارد ملی ۳۱۳۲ISI

البته میلگرد ساده با توجه به استانداردهای قدیم تولید در ایران به نام A1 و بر اساس استانداردهای جدید به نام س ۲۴۰ یا ۲۴۰ S خوانده می‌شوند.

کاربرد میلگرد ساده

میلگرد ساده به دلیل مقاومت خمشی بالا و قابلیت فرم‌پذیری و جوشکاری مناسب در صنایع مختلف کاربرد دارد. مهم‌ترین آن به شرح زیر هستند:

  • ساختمان‌سازی: ساخت خاموت، دورپیچ سازه‌ای بتن آرمه، رابیتس کاری و نما، آرماتور زیگزاگ همراه میلگرد آجدار
  • ساخت خاموت، پیچ و مهره، میخ، لولا، شفت در صنایع مختلف
  • تولید سیم بکسل، مفتول، فنر
  • قطعات مختلف ماشین ‌آلات صنعتی

قیمت و راهنمای خرید میلگرد ساده

برای خرید میلگرد ساده توجه به نکات زیر تضمینی برای کیفیت مناسب پروژه اجرایی خواهد بود:

۱.از آنجا که قطرهای مختلفی در بازار وجود دارد، با مشاوره کارشناسان فروشنده مناسب‌ترین سایز را بر حسب نیاز پروژه و کاربرد آن انتخاب کنید.

۲. در هنگام دریافت کالا از عدم مغایرت وزن تحویلی با جداول استاندارد تولیدکننده اصلی اطمینان پیدا کنید.

۳. برای خرید میلگرد ساده فروشندگان معتبر دارای سابقه فعالیت با تامین‌کنندگان شناخته شده را در اولویت خود قرار دهید.

و در نهایت توجه داشته باشید که قیمت میلگرد ساده بسته به تغییرات جهانی مواد اولیه و نوسانات بازار ارز متغیر است. بنابراین حتما استعلام مورد نظر خود را به شکل روزانه یا آنلاین از وب‌سایت‌های معتبر یا تماس تلفنی با فروشندگان معتبر انجام دهید. در قسمت قیمت میلگرد ساده، لیست قیمت انواع این محصول را می توانید ببینید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها