دسته بندی
میلگرد مسی چیست

میلگرد مسی چیست، ویژگی ها، کاربردها و قیمت

جدیدترین مطالب

میلگرد مسی (به انگلیسی Copper rebar) نوعی پروفیل فلزی توپر با سطح مقطع دایره و از جنس مس است که با توجه به ویژگی‌های خاص فلز به‌کار رفته در آن، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. ابعاد و سایزهای مختلفی از این میلگرد از متوسط تا بزرگ و معمولا در شاخه‌هایی به طول سه و چهار متری در بازار وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم. در این نوشتار، مواردی مثل ویژگی ها، کاربرد ها، روش تولید، وزن و قیمت میلگرد های مسی را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید. اگر نیاز دارید با انواع میلگرد اشنا شوید، می توانید به قسمت انواع میلگرد، مراجعه کنید.

معرفی میلگرد مسی

مس یکی از قدیمی‌ترین عناصر شناخته شده توسط انسان است که قدمت آن به ۱۰ هزار سال پیش بر می‌گردد. فلزی قرمز رنگ و غیر قابل احتراق که به صورت خالص در طبیعت یافت می‌شود. به‌دلیل ویژگی‌های خاص این فلز مانند قابلیت شکل‌پذیری، هدایت حرارتی و الکتریکی بالا از آن در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. میلگردهای مسی  به صورت آلیاژ هستند و عموما قطرهایی متوسط تا بزرگ دارند، قطرهای کوچک بیشتر به عنوان مفتول مسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگردهای مسی معمولا به شکل آلیاژهای ترکیبی با فلزات دیگر و درجه خلوص متفاوت در بازار وجود دارد. این درجه خلوص بر اساس شرکت استانداردهای شرکت تولیدکننده متفاوت و از  ۳/۹۹ تا ۹/۹۹ درصد متغیر است.

ویژگی‌های میلگرد مسی

فلز مس به دلیل خواص خود، ویژگی‌های متفاوتی به این نوع میلگرد می‌دهد که باعث تفاوت آن نسبت به سایر هم‌دسته‌های خود است. این خصوصیات عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی:

    مقاومت فلز مس در برابر خوردگی باعث می‌شود که این نوع میلگرد نسبت به رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت بسیار مناسبی داشته باشد. به همین دلیل به‌خوبی می‌توان از آن در محیط‌های دارای رطوبت بالا و شرجی و همچنین بخش‌هایی که در تماس با مواد اسیدی یا بازی دارند، استفاده کرد.

  • هدایت الکتریکی و حرارتی بالا:

    فلز مس در میان انواع فلزات غیر گرانبها، هدایت الکتریکی بالاتری دارد. از طرفی به‌دلیل ساختار شبکه کریستالی خاص خود، از رسانایی حرارتی بالایی حتی نسبت به آهن و آلومینیوم برخوردار است. به‌عبارتی گرما را سریع‌تر از این دو فلز منتقل می‌کند. به همین جهت میلگرد مسی در صنایع الکترونیک، برق و ساختمان کاربرد بسیاری دارد.

  • انعطاف‌پذیری بالا:

    مس، فلزی چکش‌خوار و قابل انعطاف است. در حقیقت می تواند تنش‌های کششی را بدون شکستگی تحمل کند. این ویژگی شکل‌پذیری نکته مهمی در ایمنی سازه‌های بزرگ به‌ حساب می‌آید و هر بار اضافی وارده بر سازه باعث می‌شود که آن ها بدون شکستگی و فروریختن فاجعه بار سازه، تنها تغییر شکل دهند.

  • زییایی ظاهری:

    رنگ براق متفاوت و متمایل به قرمز فلز مس باعث می‌شود که این نوع میلگردها به سازه‌ها و ساختمان‌های زیبایی خاص ببخشند.

کاربردهای میلگرد مسی

با توجه به ویژگی‌هایی که فلز مس نسبت به سایر عناصر دارد، میلگردهای این جنس را می توان در حوزه‌های زیر مورد استفاده قرار داد:

  • ساخت لوله‌های مسی
  • صنایع تزیینی و هنری مانند مجسمه‌سازی، انواع تابلو، تجهیزات موسیقی
  • صنایع الکترونیکی مانندتولید آهنربای الکتریکی، کارخانه‌های سیم و کابل
  • ساختمان‌سازی

روش تولید میلگرد مسی

میلگرد مسی به چهار روش مختلف نورد گرم، نورد سرد، آلیاژی کردن و ریخته‌گری تولید می‌شود.

  • نورد گرم:

    شمش مس در کوره و حرارت بالا قرار می‌گیرد سپس تحت فشار به شکل میلگیرد در می‌آید. خواص مکانیکی و فیزیکی میلگرد تولید شده به این روش بسیار بالاست.

  • نورد سرد:

    در این حالت شکل‌دهی شمش مذاب در دمای محیط انجام می‌گیرد و به این شکل فلز فشرده‌تر و نازکتر می‌شود. این فرایند انرژی کمتری نسبت به حالت نورد گرم مصرف می‌کند و میلگرد تولید شده سطحی صاف و براق دارد.

  • آلیاژی کردن:

    در این حالت در حین فرایند تولید میلگرد، عناصر دیگری مانند آلومینیوم، روی یا نیکل اضافه می‌شود تا خواص آن بهبود یابد. به‌عنوان مثال اضافه کردن آلومینیوم مقاومت کششی و استحکام خمشی میلگرد را افزایش می‌دهد. البته در برخی موارد که به میکروآلیاژ کردن هم معروف است، مقادیر کمی از فلزات تیتانیوم یا وانادیوم را به مس اضافه می‌کنند تا مقاومت به خوردگی آن افزایش یاید.

  • ریخته‌گری:

    ‌ برای تولید میلگردهای مسی با قطرهای بسیار بزرگ روش ریخته‌گری کاربرد دارد و در آن مس مذاب در قالب‌های مخصوص با قطرهای مشخص ریخته یا تحت فشار به آن تزریق می‌شود.

فرایند تولید میلگرد مسی

ابعاد مختلف میلگرد مسی در بازار

معمولا این میلگرد در طول‌های سه تا چهار متری در بازار وجود دارد، همچنین قطر آن از ۶ میلی‌متر تا ۸۰ میلی‌متر است. البته در صورت درخواست خریدار، تولیدکننده می‌تواند به صورت سفارشی شاخه‌های طولانی‌تر با قطرهای مختلف را در اختیار وی قرار دهد.  میلگردهای مسی که سایز بسیار بزرگی دارند به‌دلیل روش تولید متفاوت خود که از طریق ریخته‌گری است، قیمت‌های بالاتری دارند.

وزن میلگرد مسی

وزن میلگردهای مسی به عنوان یک شاخص برای تعیین قیمت بر اساس فرمول‌های مختلفی قابل محاسبه است. با استفاده از بسیاری از سایت‌ها می‌توان مطابق اطلاعات و مشخصات فنی میلگرد به شکل آنلاین وزن را به دست آورد. همچنین یک روش ساده و سر انگشتی، تقسیم مربع قطر میلگرد بر عدد ۱۶۲ است. اما طبق یک روش استاندارد و مطابق با شاخص‌های بین‌المللی از طریق جدول اشتال وزنی میلگرد می توان وزن هر متر و سپس بر اساس طول شاخه، وزن کل را به‌دست آورد. در این جدول، قطر یا همان سایز میلگرد، شاخص اصلی پیدا کردن سایر مشخصات در جدول مربوط خواهد بود. بنابراین با در اختیار داشتن آن در ردیف مربوط وزن اشتال هر متر میلگرد و در نهایت با ضرب کردن آن در طول شاخه، وزن کل محاسبه می‌شود. البته جدول اشتال، برای میلگردهای استاندارد است و در برخی موارد ممکن است وزن میلگرد خریداری شده شما از آن کمتر یا بیشتر باشد.

قیمت میلگرد مسی

قیمت میلگرد مسی به شاخص‌های مختلفی مانند کیفیت تولید، درجه خلوص، طول شاخه، قطر، ضخامت و وزن آن بستگی دارد. از طرفی قیمت فلز مس به‌عنوان یک فلز نیمه گرانبها بر اساس بحران‌های اقتصادی و سیاسی داخل و همچنین در جهان متغیر است. بنابراین فروشنده این پروفیل با در نظر گرفتن کلیه موارد، قیمت‌های بروز و حتی لحظه‌ای برای آن ارائه می‌دهد.

چگونه میلگرد مسی بخرم؟

برای تهیه میلگردهای مسی بهتر است با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین انواع آهن آلات و فلزات، نسبت به استعلام قیمت و سپس خرید آن بر اساس مشخصات فنی در دسترس اقدام کنید. در ضمن بهتر است فروشگاهی را انتخاب کنید که ضمن استفاده از باربری‌های مجاز برای حمل و نقل سریع و مطمئن کالا، مشاوره لازم برای خرید میلگرد مسی بر اساس نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها