دسته بندی

ناودانی آلومینیوم چیست و انواع آن

جدیدترین مطالب

ناودانی آلومینیومی(به انگلیسی Aluminum Channel) از انواع پروفیل‌های باز و سبک وزنی است که کاربردهای بسیاری در صنعت و ساختمان‌سازی دارد. این پروفیل که معمولا در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، بنا بر روش و استاندارد تولید و همچنین شکل ظاهری دسته‌های متنوعی دارد. در این مطلب قصد داریم با بررسی انواع، ویژگی‌ها، مزایا، قیمت و خرید این ناودانی، اطلاعات کاملی در اختیار خریداران آن قرار دهیم. ناودانی آلومینیوم یکی از انواع ناودانی ها است. در قسمت انواع ناودانی، بقیه انواع ناودانی رو توضیح داده ایم.

انواع ناودانی آلومینیوم

ناودانی آلومینیوم بر اساس شکل ظاهری، سطح مقطع و روش تولید به انواع مختلفی به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

دسته‌بندی بر اساس شکل ظاهری

از لحاظ شکل ظاهری دو نوع ناودانی آلومینیوم ساده و مشبک داریم. همان‌طور که مشخص است دسته دوم بدنه آن‌ها به شکل سوراخ‌دار است و از آن‌ها می‌توان برای اتصال از طریق پیچ و مهره استفاده کرد. ناودانی‌های ساده هم که شکلی کاملا صاف و صیقلی دارند در سایزهای ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ تولید می‌شوند.

دسته‌بندی بر اساس شکل و زاویه بال‌ها

ناودانی‌های آلومینیومی که زاویه بال‌های آن به شکل مخروطی و شیب‌دار است، ناودانی UPA یا ایرانی می‌گویند که از وزن و استحکام کمتری برخوردارند. اما دسته‌ای که بال‌ها کاملا عمود بر سطح مقطع  به شکل U هستند، ناودانی UNP می‌نامند که دارای ضخامت بیشتر و وزن سنگین‌تر هستند. ضمن اینکه بیشتر به صورت وارداتی هستند و تحت استاندارد ۱-۱۰۲۶ DIN اروپا تولید می‌شوند.

دسته‌بندی بر اساس روش تولید

ناودانی‌ها از لحاظ روش تولید به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم‌بندی می‌شوند. در روش اول با دستگاه‌های پرس ورق آلومینیوم به شکل ناودانی در می‌آید و در حالت دوم از طریق نورد گرم و سرد، شمش‌های فلزی در دمای بالا به ناودانی تبدیل می‌شوند.

کاربرد ناودانی آلومینیوم

به‌دلیل سبک وزن بودن و مقاومت در برابر خوردگی، این پروفیل کاربردهای بسیاری به شرح زیر در صنایع مختلف دارد:

  • ساخت چهارچوب درب و پنجره
  • ساخت خرپا، بادبند و ستون‌های تحت فشار پایین
  • نمای ساختمان‌ها
  • ساخت اسکلت‌های فلزی سبک مانند سازه‌های پیش ساخته، نمایشگاهی
  • استفاده در تجهیزات ترافیکی و دریایی

استانداردهای ناودانی آلومینیوم

ناودانی‌های آلومینیومی تولیدی به روش نورد گرم در داخل کشور یا به‌عبارتی ناودانی‌های فابریک از استاندارد ملی ۱-۴۴۷۷  پیروی می‌کنند. به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی برای رعایت سطح کیفی مناسب این استاندارد را که شامل نکات فنی مربوط است رعایت می‌کنند. اما استاندارد بین‌المللی ۱۰۲۶ DIN مختص همه ناودانی‌های آلومینیومی با کیفیت است که در جدول اشتال وزنی ناودانی بر اساس این استاندارد کلیه اطلاعات مانند ابعاد، وزن هر متر، ضخامت، سطح مقطع و اطلاعات فنی مربوط آورده شده است.

سایز ناودانی آلومینیومی

اندازه این پروفیل ناودانی بسیار متنوع است و به‌دلیل کاربرد فراوان آن در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. این سایزها که بر اساس طول بال‌های ناودانی آلومینیوم هستند به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • سایز ناودانی بال مساوی:

    سایز ۱۰، سایز ۱۶، سایز ۲۰، سایز ۲۵ ، سایز ۳۰

  • سایز ناودانی بال نامساوی:

    سایز ۳۰×۱۰، سایز ۱۸×۱۲، سایز ۲۵×۱۵، سایز ۴۰×۱۵، سایز ۳۰×۲۰، سایز ۴۰×۲۰ و سایز ۴۰×۳۰

مزایای ناودانی آلومینیوم

جنس بکار رفته در این ناودانی امکان کاربرد آن در فعالیت‌های مختلف ساختمانی و صنعتی را فراهم می‌کند. مزایایی که ناودانی آلومینیومی دارد آن‌را به گزینه‌ای محبوب در بین خریداران تبدیل کرده است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک وزن بودن:

    وزن سبک فلز آلومینیوم ویژگی مهمی است که کاربرد، حمل و نقل و نصب ناودانی را آسان می‌کند.

  • مقاومت در برابر خوردگی:

    جنس این ناودانی به‌گونه‌ای است که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و دچار خوردگی نمی‌شود. به‌همین دلیل می‌توان آن‌را به مدت طولانی و در حدود ۳۰ سال مورد استفاده قرار داد.

  • نصب آسان:

    یکپارچگی سطح، عدم نیاز به لحیم‌کاری، وزن سبک و حمل آسان از ویژگی‌هایی هستند که نصب ناودانی آلومینیوم را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند.

  • قابلیت شکل‌پذیری بالا:

    آلومینیوم، فلزی با قابلیت شکل‌پذیری بالاست. به همین دلیل می‌توان آن‌را در اشکال مختلف و همچنین تنوع رنگی متفاوت تولید کرد.

  • نیاز به حداقل نگهداری:

    از آنجا که آلومینیوم در برابر رطوبت و شرایط محیطی دچار تغییر رنگ نمی‌شود، بنابراین در طول مدت استفاده و دراز مدت نیازی به رنگ‌کاری یا بتونه‌کاری نخواهد داشت. بنابراین مراقبت و نگهداری دائمی برای این ناودانی ضروری نیست.

  • تنوع رنگی بالا:

    رنگ‌بندی‌های متنوع ناودانی آلومینیوم آن‌را به گزینه‌های محبوب در میان ساختمان ساز‌ها تبدیل می‌کند. عدم نیاز به استفاده از رنگ پس از نصب، ظاهر زیبا و مقاوم بودن رنگ ناودانی در برابر نور خورشید باعث می‌شود که بتوان کاربری‌های مختلفی را برای این پروفیل در نظر گرفت.

معایب ناودانی آلومینیوم

اما با وجود مزایای بسیار، استفاده از ناودانی آلومینیوم در برخی شرایط به‌دلیل معایب زیر می‌تواند چالش برانگیز باشد:

  • مقاومت مکانیکی پایین: به نسبت ناودانی‌های فولادی، فلز آلومینیوم مقاومت پایین‌تری در برابر فشارهای مکانیکی بالا دارد. به همین دلیل لازم است هنگام استفاده از آن محل‌هایی را انتخاب کرد که تنش وارده متناسب با وزن ناودانی باشد تا تغییر شکلی ایجاد نشود.
  • تاثیرپذیری در برابر تغییرات دمایی محیط: ناودانی آلومینیوم در برابر تغییرات دمایی محیط مقاومت بالایی ندارد. در نتیجه با افزایش یا کاهش دما طول آن تغییر می‌کند. این انبساط و انقباض مشکلاتی را هنگام استفاده از ناودانی در ساختمان‌سازی یا صنعت ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال می‌تواند باعث ترک خوردن درب و پنجره‌ها شود. البته استفاده از اتصالات پلاستیکی انعطاف‌پذیر یکی از راه‌های حل این مشکل در ساختمان‌سازی است.

قیمت ناودانی آلومینیوم

اما در نهایت هر خریداری به دنبال استعلام قیمت ناودانی مد نظر خود است. تعیین قیمت در مورد ناودانی آلومینیومی به عوامل مختلفی مثل وزن و نوسانات بازار بستگی دارد. بنابراین معمولا در این خصوص قیمت‌ها به روز و به خصوص با توجه به وضعیت بازار تعیین می‌شوند. در هر حال برای اطلاع و مشاوره لازم برای تهیه و خرید این پروفیل بهتر است با مراجعه به فروشندگان معتبر بعد از استعلام قیمت از سایت‌های آنلاین، کالای مورد نظر خود را تهیه کنید.

خرید ناودانی آلومینیوم

خرید ناودانی آلومینیوم نیاز به اطلاع از مشخصات کامل این کالا و دانستن اطلاعات اولیه در این مورد است. با جستجویی ساده در اینترنت می‌توان فروشندگان متعددی را در این زمینه پیدا کرد که ضمن ارائه قیمت بروز محصولات مربوط را نیز به فروش می‌رسانند. با این حال برای خرید نهایی بهتر است آن دسته فروشندگانی را انتخاب کنید که به‌ صورت تخصصی مشاوره و راهنمایی لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند. تهیه محصول با کیفیت در کوتاهترین زمان ممکن و خدمات پس از فروش مناسب مانند تحویل ناودانی آلومینیوم در محل، از دیگر ویژگی‌هایی است که خیال شما را بابت خریدی مطمئن راحت خواهد ساخت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها