ورق آجدار چیست

ورق آجدار چیست؟ بررسی انواع و مشخصات

جدیدترین مطالب

ورق آجدار یا چکر پلیت (Chequered Plate)، یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی و صنعتی است که جایگاه ویژه‌ای در افزایش ایمنی سطوح عبوری دارد. به طور خاص نام ورق آجدار و ایمنی صنعتی به یکدیگر گره خورده است (این ورق نوعی ورق گرم است). زیرا مقاومت لغزش دینامیکی بالای این ورق‌ها به دلیل برجستگی‌های موجود بر سطح، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای محیط‌هایی با خطر لغزش تبدیل می‌کند. با توجه به ضریب اصطکاک موثر بالا، این نوع ورق به‌عنوان کفپوش در صنعت و ساختمان‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند. اما در این میان ساختار مناسب آج یا طراحی الگوی آج بهینه ورق‌، نقش مهمی در افزایش مقاومت و طول عمر آن‌ ایفا می‌کند. زیرا این الگوها در خستگی سطحی در ورق آجدار و افزایش طول عمر و ایمنی آن بسیار نقش دارند. در این مطلب، به بررسی ویژگی و مشخصات ورق‌های آجدار، انواع و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت. در قسمت قیمت ورق آجدار می توانید، قیمت این محصول را بررسی کنید.

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار یا ورق کف‌سازی نوعی ورق فلزی تولید شده به روش نورد گرم است که بر روی سطح آن برجستگی‌هایی به نام آج به شکل هندسی چند ضلعی مانند لوزی و مربع یا عدسی، دایره‌ای و … وجود دارد.  الگوی آج بهینه بر روی این ورق با افزایش سطح تماس و استحکام مکانیکی، مانع از لغزندگی سطح می‌شود. در نتیجه استفاده از ورق‌های آجدار به‌عنوان پوشش کف در صنایع مختلف و مناطق عبوری در مسیر پل‌ها با افزایش اصطکاک، میزان لغزندگی سطح را کاهش می‌دهند. این ویژگی در موقعیت‌های مکانی که احتمال لغزش افراد یا تجهیزات بر سطح وجود دارد، با کاهش آسیب‌ها، ایمنی را نیز افزایش می‌دهند.

انواع ورق آجدار

ورق‌های آجدار بر حسب نوع جنس فلز ، روش تولید و شکل ظاهری به دسته‌های مختلف زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

دسته‌بندی بر اساس فلز بکار رفته در تولید

چهار نوع ورق آجدار بر اساس ترکیب فلز بکار رفته در آن وجود دارد:

  • ورق آجدار آلومینیومی: ورق‌هایی با جنس آلومینیوم که به دو شکل رنگی و بدون رنگ در طرح‌های مختلف شادولاین، کرکره و ذوزنقه‌ای تولید می‌شوند. ویژگی اصلی این ورق‌ها سبک وزن بودن و مقاومت در برابر خوردگی است.
  • ورق آجدار استیل: نوع فلز بکار رفته در تولید این ورق، استیل ۳۰۴ است. این نوع فلز ضد زنگ مقاومت بالایی در برابر خوردگی انواع مواد شیمیایی و محیط‌های مرطوب دارد. به‌همین جهت به خصوص در کارخانه‌های تولید مواد شیمایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ورق آجدار آهنی یا فولادی: فلز مورد استفاده در تولید این نوع ورق آجدار، آلیاژهای کم کربن شامل ST 52، ST37 و ST44 است. این ورق‌ها به نسبت نوع استیل ارزان‌قیمت‌تر هستند با این حال مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارند.
  • ورق آجدار گالوانیزه: این نوع ورق دارای پوشش روی با هدف افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ورق‌های فلزی معمولی است. ورق‌های آجدار گالوانیزه در مکان‌های دارای رطوبت بالا، کف کشتی‌ها و سقف‌های شیروانی استفاده می‌شوند.

دسته بندی بر اساس روش تولید

دو روش کلی برای تولید ورق‌های آجدار وجود دارد که خواص مکانیکی متفاوتی نیز در آن بوجود می‌آورد:

  • ورق آجدار پرسی: سطح این ورق‌ها توسط دستگاه پرس و سنبه‌زنی آجدار می‌شود. پشت این ورق ها به‌دلیل تحت فشار قرار گرفتن در دستگاه پرس دارای برآمدگی و فرو رفتگی است. بنابراین آج‌های موجود در روی سطح به‌دلیل داشتن خلل و فرج در بخش پشت ورق به مرور زمان و تحت فشار در محیط دچار تغییر شکل می‌شود. بنابراین به دلیل کاهش اصطکاک سطح در مدت زمان طولانی فقط برای مکان‌هایی که تردد و فشار کمتری دارد، باید مورد استفاده قرار گیرند.
  • ورق آجدار فابریک: در این ورق‌ها لایه زیرین بر خلاف نوع پرسی بدون خلل و فرج و کاملا صاف و صیقلی است. در حین تولید نوع فابریک یک لایه آجدار بر روی ورق اضافه می‌شود. بنابراین وزن آن به نسبت نوع پرسی بیشتر است.

تقسیم بندی ورق آجدار بر اساس روش تولید

دسته‌بندی بر اساس شکل ظاهری

الگوهای آج بکار رفته در تولید این ورق‌ها اشکال مختلفی را بر سطح آن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل ظاهر ورق نیز متفاوت خواهد بود. بر همین اساس در بازار انواعی مانند ورق آجدار شطرنجی، بادامی، عدسی، قطره‌ای و الماسی وجود دارد که با مشورت فروشنده و بر حسب نیاز می‌توان نوع مورد نظر را انتخاب کرد.

مشصات فنی و استانداردهای ورق آجدار

ورق‌های آجدار در ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی در بازار وجود دارند. هر چند در برخی موارد ابعاد سفارشی از این ورق‌ها هم توسط کارخانه تولید می‌شود، اما رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • ضخامت ورق آجدار: ۲ تا ۱۲.۵ میلی‌متر
  • ابعاد ورق آجدار در بازار: ۲۵۰۰× ۱۲۵۰ میلی‌متر تا ۳۶۰۰× ۱۵۰۰ میلی‌متر

البته این ورق علاوه بر تولید به‌صورت شیت در قالب رول‌های ۶ و ۱۲ متری هم در کارخانه تولید می‌شود.

استانداردهای تولید ورق آجدار

ورق‌های آجدار بر حسب نوع فلز بکار رفته در تولید آن طبق استانداردهای رایجی مانند ASTM A653، ASTM A240، ASTMA666 و همچنین IS 3502( 2009) تولید می‌شوند.

ویژگی‌های و مزایای ورق آجدار

برجستگی‌های منظم ایجاد شده در سطح ورق‌های آجدار ویژگی ها و مزیت‌های خاصی را  به شرح زیر به آن‌ها می‌بخشد:

  • انعطاف مناسب با هدف کاربرد به عنوان کف‌پوش در موقعیت های ناپایدار
  • مقاومت و استحکام مکانیکی بالا در برابر ضربات و آسیب‌های بیرونی
  • اصطکاک یکنواخت در سطح ورق و جلوگیری از لغزش آن
  • قابلیت جوشکاری مناسب
  • سطوح شفاف و روشن با قابلیت استفاده تزیینی
  • مشخصات فنی ورق آجدار

کاربرد ورق‌ آجدار

ورق‌های آجدار با توجه به برجستگی‌های موجود بر سطح آن برای کاهش خطر ناشی از لغزندگی و افزایش ایمنی در موارد زیر کاربرد دارند:

  • مسیر عبوری افراد در پله‌ها و راهروها
  • کف‌پوش کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و انبار
  • کف‌ وانت‌بارها و ماشین‌های سنگین حمل بار
  • کف‌پوش قطار، اتوبوس و واگن مترو
  • کف‌پوش سکوهای حفاری، پالایشگاه‌ها و تاسیسات پتروشیمی
  • ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
  • دیوارها و کف آسانسور
  • مصارف تزیینی دکوراسیون و نما

ورق آجدار، گزینه ای مناسب برای راه عبور مردم

قیمت و نحوه خرید ورق آجدار

ورق‌های آجدار به دو شکل تولید داخل و وارداتی (چین، روسیه، قزاقستان) در بازار وجود دارند. به همین دلیل قیمت آن‌ها علاوه بر برند کارخانه تولید کننده به مواردی مانند نوسانات ارز، تغییرات قیمت جهانی آهن و فولاد در بازارهای بین‌المللی و همچنین میزان عرضه و تقاضای فصلی بستگی دارد. ضمن اینکه  نوع و وزن ورق هم که بر حسب ابعاد و ضخامت آن تعیین می‌شود در این میان تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهترین روش برای استعلام قیمت بر حسب نیاز پروژه مورد نظر، مشاوره با کارشناسان شرکت فروشنده به شکل تلفنی یا آنلاین است. توجه داشته باشید که فروش ورق آجدار یک کار تخصصی است. بنابراین مراجعه به فروشندگان و تولیدکنندگان معتبر و قابل اطمینان بسیار اهمیت دارد. در قسمت قیمت ورق آجدار می توانید، قیمت انواع مختلف این محصول را مشاهده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها