ورق رنگی چیست؟ انواع، کاربردها

ورق رنگی چیست؟ انواع و کاربردها

جدیدترین مطالب

ورق رنگی (Color Coated Sheet) نوعی فولادی گالوانیزه است (جزو ورق های سرد) که با لایه‌ای از رنگ پودری یا مایع پوشش داده شده است. این ورق‌ها دارای تنوع حدود ۱۵ رنگ در اشکال مختلف هستند و با ضخامت‌های ۰.۱۸ تا ۱.۷ میلی‌متر تولید می‌شوند. مقاوم بودن در برابر خوردگی و زنگ زدگی به همراه زیبایی ظاهری باعث شده است که کاربرد بسیاری در صنایع مختلف داشته باشد. با توجه به محبوب بودن این ورق در بازار، در این مطلب بعد از بررسی انواع و کاربرد ورق رنگی، به نکاتی در مورد نحوه خرید و قیمت آن اشاره می‌کنیم. در قسمت قیمت ورق رنگی، می توانید قیمت ورق های رنگی مختلف را چک کنید.

انواع ورق رنگی و مشخصات آن

ورق‌های رنگی بر اساس شکل و طرح ظاهری آن به پنج دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

ورق رنگی طرح سفال پالرمو

علت نام‌گذاری این ورق، استفاده رایج آن در سقف خانه‌های شهر پالرمو ایتالیا است. مقاومت بالا در برابر خوردگی و شرایط آب و هوایی مختلف، استحکام و مقاومت مطلوب و عدم تغییر رنگ در مدت طولانی از ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. ضخامت معمول ورق رنگی پالرمو ۰.۵ میلی متر و عرض آن ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر است. طول آن نیز بر حسب سفارش مشتری تعیین می‌شود.

ورق رنگی طرح سفال پالرمو

ورق رنگی طرح کرکره‌ای یا سینوسی

سطح مقطع این نوع ورق منحنی‌هایی به شکل سینوسی است. از آنجا که بیشتر سقف‌های شیروانی از این مدل ساده و رایج ورق استفاده می کنند،  به آن ورق شیروانی هم می‌گویند. این نوع علاوه بر استحکام مناسب، وزن سبکی دارد و کاملا مقرون به صرفه است. با این حال به‌دلیل مقاومت پایین در برابر نور و رطوبت و تخریب در طول زمان، بهتر است در مناطق پر بارش کمتر استفاده شود. ورق سینوسی نیز در عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ با ضخامت و طول دلخواه مشتری عرضه می‌شود.

ورق رنگی طرح کرکره‌ای یا سینوسی

ورق رنگی طرح ژنوا

طرح ژنوا یکی از جدیدترین و زیباترین انواع ورق رنگی است که سطح مقطعی شبیه حرف V انگلیسی دارد. این الگو در قسمت طولی و عرضی آن نیز تکرار می‌شود. سبک وزن بودن، مقاومت در برابر تغییر رنگ، استحکام مناسب، نصب سریع و مقاومت در برابر رطوبت از ویژگی‌های اصلی این نوع ورق است. از لحاظ مشخصات فنی نیز معمولا در ضخامت‌ ۰.۵ میلی‌متر و عرض ۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی‌متر در بازار وجود دارد.

ورق رنگی طرح ژنوا

ورق رنگی طرح ذوزنقه

مقطع این ورق رنگی به شکل ذوزنقه است. البته از لحاظ ظاهری تشابهاتی با نوع سینوسی دارد. با این تفاوت که در آن الگوی ذوزنقه‌ای شکل در کل عرض به صورت پیوسته و ادامه دار نیست و بر خلاف نوع سینوسی فاصله‌ای کوچک میان هر الگوی ذوزنقه در سطح مقطع وجود دارد. این نوع ورق نیز در برابر شرایط جوی مختلف پایدار است. نصب آسان، کیفیت و زیبایی ظاهری آن باعث شده است که در پوشش سقف و سوله بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

ورق رنگی طرح ذوزنقه

ورق رنگی طرح شادولاین

شکل ظاهری این ورق مانند مدل ذوزنقه است. با این تفاوت که در سطح ورق شادولاین گام‌هایی با دو طرح ذوزنقه‌ای یعنی نقش‌هایی با ذوزنقه دوقلو قرار دارد. مرغوبیت، مقاومت در برابر تغییر رنگ به مرور زمان، ایمنی و جذابیت ظاهری آن باعث شده که این نوع ورق رنگی یکی از پر طرفدارترین‌ها در بازار به حساب آید. عرض این ورق نیز معمولا ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر است و در طول دلخواه مشتری تولید می‌شود.

ورق رنگی طرح شادولاین

کاربردهای ورق رنگی

یکی از متداول‌ترین کاربردهای ورق رنگی استفاده آن‌ به‌عنوان سقف ویلاها است. اگر نگاهی به شیروانی‌های نقاط شمالی کشور بیندازید، حتما نمونه‌های بسیاری را می‌بینید که با ورق‌های رنگی طرح ژنوا یا پالرمو درست شده‌اند. با این حال به دلیل استحکام مناسب و مقاومت در برابر خوردگی ورق‌های رنگی در صنایع دیگری نیز استفاده می‌شوند. رایج‌ترین آن‌ها به ترتیب بیشترین کاربرد به شرح زیر هستند:

  • ساختمان‌سازی: پوشش سقف و بدنه ویلا، شیروانی، انبار، سوله، کانکس، پارکینگ و نمای داخل یا خارج ساختمان
  • لوازم خانگی: ساخت بدنه یخچال و فریزر، اجاق گاز، آبگرمکن، کابینت و لباسشویی، پارتیشن
  • حمل و نقل: ساخت ماشین‌های سنگین، کانتینر، اتاقک خودرو

نکات مهم در خرید ورق رنگی

خرید ورق رنگی کاری تخصصی و نیاز به مشاوره با افراد آشنا با این بازار دارد، بنابراین پیشنهاد اول در تهیه آن، مراجعه به فروشندگان معتبر و گفتگو در خصوص تهیه ورق رنگی متناسب با نیاز است. علاوه بر این توجه به نکات زیر راهنمایی خوب برای خریدی مطمئن خواهد بود:

۱.تعیین مشخصات فنی مورد نیاز: ارائه ابعاد دقیق ورق، ضخامت، جنس، وزن، نوع دسته‌بندی ورق و کیفیت رنگ اولین شاخص در خرید آن است.

۲. بررسی استانداردها: هنگام تهیه ورق لازم است در مورد تطابق آن با استانداردهای ملی و بین المللی از فروشنده سوال شود. در صورت نیاز نیز دریافت مستندات در این خصوص به خریدی مطمئن کمک می‌کند.

۳. کیفیت رنگ‌آمیزی: یکنواختی پوشش رنگی در سطح، پایداری و دوام آن در برابر تغییرات آب و هوایی و نور از نکات مهم مورد توجه برای خرید ورق رنگی است. اگر در نظر است این محصول در منطقه ای پر بارش یا با آفتاب شدید استفاده شود، باید در این خصوص با فروشنده مشورت کرد تا بهترین نوع را متناسب با نیاز پیشنهاد دهند.

۴. فروشندگان معتبر: اگر تهیه هر کالایی از فروشندگان معتبر و شناخته شده انجام نگیرد، می‌تواند ضرر و زیان بسیاری در پروژه‌ها ایجاد کند. بنابراین لازم است با بررسی دقیق وب‌سایت یا پرسش از آشنایان با تجربه، فروشنده‌ای را انتخاب کرد که سابقه‌ای درخشان در این خصوص داشته باشد.

قیمت ورق رنگی و نحوه استعلام آن

کیفیت تولید، نوسانات ارز و میزان ضخامت یا وزن ورق رنگی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت آن است. از طرفی با توجه به تنوع بالای رنگی این ورق، برخی رنگ‌ها مانند آبی و قرمز پر طرفدارتر هستند یعنی میزان تقاضا برای آن‌ها بیشتر است. بنابراین افزایش تقاضا می‌تواند قیمت را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. در نقطه مقابل کاهش تقاضا در بازار تولیدکنندگان را مجبور می‌کند تا با کاهش قیمت‌های خود به افزایش تقاضا برای خرید بیشتر ورق توسط مشتریان کمک کنند.

بنابراین امکان ارائه قیمت ثابت برای ورق رنگی وجود ندارد و به همین دلیل بیشتر فروشندگان معتبر قیمت‌های محصولات خود را به شکل آنلاین بر روی وب‌سایت یا بعد از تماس تلفنی اعلام می‌کنند. به این شکل خریداران می‌توانند بعد از ارائه کامل مشخصات فنی و مشاوره لازم با کارشناسان، در همان لحظه قیمت ورق را بر حسب نیاز خود استعلام کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها