پروفیل آلومینیوم چیست و انواع آن

پروفیل آلومینیوم چیست؟ و انواع آن

جدیدترین مطالب

پروفیل آلومینیوم (Aluminium Profile) نوعی آلیاژ آلومینیوم با مقطع ثابت و طول بلند است. در این پروفیل (در قسمت انواع پروفیل آهن، بررسی ویژگی ها و کاربرد، می توانید با سایر نوع های پروفیل آشنا شوید)، فلز آلومینیوم به عنوان عنصر اصلی و سایر فلزات مانند مس، منگنز، سیلیسیم،روی و نیکل  در درصدهای مختلف وجود دارد. اضافه کردن این عناصر جانبی خواص متفاوتی را در پروفیل ایجاد می‌کنند. اما در حالت کلی وزن سبک، انعطاف‌پذیری مناسب، ظاهر زیبا، شکل‌پذیری مطلوب باعث شده است که این پروفیل کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشد. صنایع خودروسازی، بسته‌بندی، ساختمان‌سازی و الکتریکی از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که از پروفیل آلومینیومی استفاده می‌کنند. با توجه به پر طرفدار بودن پروفیل آلومینیومی در این مطلب ضمن معرفی انواع  و ویژگی‌های آن، راهنمایی کلی برای نحوه استعلام قیمت و خرید را نیز بررسی می‌کنیم. در قسمت قیمت پروفیل آلومینیوم می توانید قیمت آن را بررسی کنید.

انواع اصلی پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم بر اساس شکل ظاهری، رنگ و خواص به چهار دسته اصلی ساده، ترمال بریک و چوبی تقسیم بندی می‌شود که برای خرید لازم است به آن توجه کنیم. حال ببینیم هر یک از این انواع چه ویژگی و کاربرد خاصی دارند.

پروفیل آلومینیوم ساده

این نوع، همان پروفیل معمول آلومینیوم با سطح مقطعی ساده است. به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع  بیشتر در سازه‌های ساختمانی، صنعتی و مبلمان کاربرد دارد. پروفیل‌های ساده آلومینیومی برای استفاده در پنجره ساختمان با دو زیر مجموعه دیگر به نام پروفیل ST و پروفیل Coronet نیز در بازار شناخته می‌شوند. نوع ST عایق حرارت بوده و قفل و بست مناسبی دارد. اما نوع دوم عایق‌بندی و یراق‌الات ضعیف‌تری دارد.

پروفیل آلومینیوم ترمال بریک

نوع ترمال بریک شامل دو لایه فلز آلومینیوم و یک لایه عایق از جنس پلی آمید یا پلی اورتان بین آن‌ها است. وجود عایق باعث می‌شود که ویژگی‌های خاصی مانند عایق حرارتی وعایق صوتی در پروفیل ایجاد شود. به همین دلیل استفاده آن در ساخت درب و پنجره ساختمان‌ها از اتلاف حرارت و انتقال صدا به داخل  جلوگیری می‌کند. قابلیت تحمل گرما تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد و مقاومت در برابرسرما تا منفی ۵۰ درجه سانتی گراد از خصوصیات اصلی این نوع پروفیل با دوام است.

پروفیل آلومینیوم نرمال بریک

پروفیل آلومینیوم چوبی

لایه خارجی این نوع پروفیل از آلومینیوم و لایه داخلی ترکیبی از مواد چوبی است. ترکیب چوب و فلز باعث ایجاد ظاهری زیبا و جذاب در پروفیل‌های الومینیومی چوبی می‌شود. عمده کاربردی این دسته در ساخت مبلمان، دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان و کفپوش است.

پروفیل آلومینیوم چوبی

پروفیل آلومینیوم رنگی

در این نوع پروفیل رنگ‌های مختلف با استفاده از روش الکترواستاتیک، آنادایزینگ و پودری بر روی آن قرار می‌گیرد. ویژگی‌هایی مانند ظاهر زیبا و مقاومت در برابر خوردگی کاربرد انوع رنگی پروفیل آلومینیومی در خودروسازی، لوازم خانگی، مبلمان و ساختمان‌سازی بسیار کرده است.

سایر انواع پروفیل آلومینیوم موجود در بازار

به‌جز دسته‌بندی‌های تخصصی چهار گانه اشاره شده، پروفیل آلومینیوم در سه دسته فرعی دیگر هم در بازار عرضه می‌شوند. این موارد به شرح زیر هستند:

پروفیل آلومینیوم صنعتی

این نوع پروفیل دارای درجه خلوص و سطح کیفی پایین‌تری نسبت به دیگر پروفیل‌های آلومینیومی است. با این حال به دلیل استحکام مناسب در ساخت انواع تجهیزات صنعتی، سیستم‌های تهویه مطبوع، میزهای کار صنعتی و قفسه‌های کابینت بسیار کاربرد دارد.

پروفیل آلومینیوم ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی خمش پیچشی بالایی دارند و بیشتر در سازه‌های درب و پنجره ساختمان‌ها یا صفحات خورشیدی (صفحات تولید کننده برق از خورشید) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل آلومینیومی فابریک

پروفیل‌های فابریک یا درجه یک، بیشترین کیفیت و درجه خلوص را دارند و به‌طور مستقیم برای مصارف خاص تولید می‌شوند. قیمت این دسته پروفیل بالاتر است  و به‌دلیل طول عمر بالا، مقاومت مناسب در برابر خوردگی و سایش و همچنین ابعاد دقیق و استاندارد طرفداران خود را در صنایع مختلف دارند.

پروفیل آلومینیومی تبدیلی

این پروفیل آلومینیومی که به نوع ضایعاتی هم معروف است، از قطعات دور ریز و بلا استفاده آلومینیوم در بخش‌های مختلف تولید می‌شود. از آنجا که فلز آلومینیوم ارزشمند است، بازیافت آن به این شکل و تولید مجدد قطعات باعث می‌شود این آلیاز دوباره به چرخه استفاده بازگردد. پروفیل‌های ضایعاتی قیمت پایین‌تری دارند و البته بر حسب درجه‌بندی کیفی در ساختمان‌سازی، خودروسازی و صنعت بسته‌بندی کاربرد دارند.

پروفیل آلومینیوم اختصاصی

این پروفیل به صورت سفارشی بر حسب نیاز مشتری تولید می‌شود و ابعاد استانداردی ندارد. به همین دلیل دارای قیمت بالاتر و زمان تحویل بیشتری نسبت به سایر انواع پروفیل است.

ابعاد استاندارد و ترکیب آلیاژی پروفیل آلومینیوم

ابعاد پروفیل‌های آلومینیومی موجود در بازار با توجه به نوع کاربرد مورد نیاز مشتری تعیین می‌شوند. معمولا پروفیل‌های ساختمانی برای استفاده در ساخت درب و پنجره عرض و ارتفاع بیشتری دارند. زیرا نیاز اصلی در این نوع پروفیل تحمل وزن و بار زیاد سازه است. اما پروفیل‌های صنعتی در ابعاد مشخصی طبق استاندارد ملی ۳۱۶۴-۱۳۸۷ توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند.  اما در حالت کلی پروفیل‌های آلومینیوم متداول به شکل قوطی دارای ضخامت ۳ تا ۱۰ میلی‌متر، طول‌های ۳، ۴ و ۶ متری و سطح مقطع ۵ در ۵ و ۱۲۰ در ۱۲۰ میلی‌متر مربع هستند.

عکس از کاربرد پروفیل های آلومینیوم

انواع آلیاژ مورد استفاده در ترکیب پروفیل‌های آلومینیوم

پروفیل‌های آلومینیوم بر حسب فلزات تشکیل دهنده آن به شکل آلیاژهای مختلف در بازار وجود دارند. این فلزات، نوع کاربرد پروفیل آلومینیوم را نیز تغییر می‌دهند. متداول‌ترین آلیاژهای مورد استفاده در این پروفیل به شرح زیر هستند:

  • آلیاژ ۱۰۰۰: خالص‌ترین آلیاژ آلومینیوم که در ساخت قطعات فلزی مخازن، تانکرها و لوله‌های در تماس با مواد خورنده شیمیایی یا رطوبت استفاده می‌شود.
  • آلیاژ ۲۰۰۰: استحکام و سختی بالایی دارد و در تولید قطعات صنعتی نیاز به مقاومت مکانیکی بالا مانند سازه‌های فلزی یا قاب‌های تجهیزات استفاده می‌شود.
  • آلیاژ ۵۰۰۰: ویژگی خاص آن مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی است و به همین دلیل در کاربردهایی که این ویژگی را نیاز دارند، استفاده می‌شود.
  • آلیاژ ۶۰۰۰: استحکام و شکل‌پذیری بالای این نوع آلیاژ آلومینیوم باعث شده است که بیشار در ساخت سازه‌های فلزی و قطعات صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
  • آلیاژ ۷۰۰۰: این نوع بیشترین استحکام و سختی را دارد و در ساخت قطعات نظامی و هوا فضا کاربرد دارد.

این آلیاژها دسته‌های اصلی هستند و بر حسب میزان ناخالصی، زیر مجموعه‌هایی با نامگذاری خاص خود و همچنین کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال آلیاژ آلومینیوم گرید ۶۰۶۱، ۷۰۷۵، ۶۰۶۳ هر یک از ترکیب متفاوت آلومینیوم،‌منیزیم، منگنز، سیلیسیوم، مس، آهن، روی و نیکل تشکیل شده‌اند.  به همین دلیل هنگام خرید لازم است بر حسب نوع کاربرد مناسب‌ترین گرید آلیاژی را انتخاب کنیم.

قیمت و نحوه خرید پروفیل آلومینیوم

در صفحه قیمت پروقیل آلومینیوم می توانید قیمت های روز را بررسی کنید. البته مدنظرتان باشد که برای تهیه پروفیل آلومینیوم لازم است به شاخص‌های مختلفی توجه کرد. زیرا هر یک از آن‌ها می‌تواند تغییرات بسیاری در قیمت این پروفیل ایجاد کند. این شاخص‌ها عبارتند از:

  • نوع پروفیل: پروفیل‌های آلومینیومی بر حسب نوع کاربرد قیمت متفاوتی هم دارند. از این میان پروفیل‌های ساختمانی به‌دلیل تقاضای بیشتر در بازار نسبت به انواع صنعتی و خانگی گران‌تر هستند.
  • ابعاد پروفیل: هر اندازه طول شاخه پروفیل و ضخامت آن بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر خواهد بود. زیرا این دو عامل در وزن نهایی پروفیل تاثیرگذارند.
  • کیفیت پروفیل: کارخانه‌های مختلف پروفیل‌هایی با کیفیت متفاوت تولید می‌کنند. هر اندازه ویژگی‌ها و مشخصات اصلی پروفیل آلومینیوم مانند مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری، استحکام و درجه خلوص آن بالاتر باشد، قیمت نهایی نیز بیشتر خواهد بود.
  • نوسانات بازار ارز: مانند همه پروفیل‌های فلزی، نوسانات بازار ارز به دلیل تاثیر بر قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید پروفیل، قیمت آن‌را نیز تغییر می‌دهند.

بنابراین بهترین راه برای اطلاع از قیمت پروفیل آلومینیوم، استعلام آن به شکل آنلاین از تامین‌کنندگان معتبر یا تماس تلفنی با آن‌ها است. از طرفی به‌دلیل تخصصی بودن خرید پروفیل آلومینیوم و به خصوص نیاز به دریافت اطلاعات در خصوص نوع آلیاژ مورد نیاز بر حسب کاربرد، مشاوره با کارشناسان فروش هر شرکت بسیار کمک کننده خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها