پروفیل صنعتی چیست

پروفیل صنعتی یا سنگین چیست؟

جدیدترین مطالب

پروفیل صنعتی (Industrial Profile) نوعی پر مقطع توخالی با شکل ثابت، طول بلند و ضخامت بالا معمولا از جنس  فولاد، آلومینیوم یا گالوانیزه است که در صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی استفاده می‌شود. این پروفیل توانایی تحمل بار زیاد، شکل‌دهی راحت، استحکام مکانیکی بالا و مقاومت مطلوبی دارد. پروفیل‌های صنعتی به دو روش نورد گرم یا سرد تولید می‌شوند و بر حسب ‌روش تولید و شکل سطح مقطع خود به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. با توجه به تنوع کاربرد این پروفیل‌ در صنایع، برای راهنمایی بیشتر در خصوص نحوه خرید آن در این مطلب بعد از بررسی ۱۲ نوع متداول و کاربرد هر یک را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. (در قسمت قیمت پروفیل صنعتی می توانید درباره قیمت ها را بررسی کنید.)

انواع پروفیل صنعتی

پروفیل‌های صنعتی را به روش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. با این حال دو مدل دسته‌بندی بر اساس روش تولید و شکل ظاهری سطح مقطع وجود دارد که دسته‌بندی نوع دوم در بازار متداول‌تر است.

انواع پروفیل صنعتی بر اساس شکل ظاهری

این پروفیل در اندازه‌ها و اشکال مختلف سطح مقطع به ۱۰ دسته رایج به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود. هر یک از این انواع کاربرد مخصوص خود را دارند و لازم است با توجه به نوع پروژه و نیاز نسبت به خرید آن بر حسب وزن اقدام کرد.

ناودانی

ناودانی، پروفیل باز دارای مقطع به شکل U  یا C است که در اندازه و ضخامت‌های مختلفی در بازار آهن‌آلات وجود دارند. ناودانی‌های نوع U دارای یک جان (قاعده سطح مقطع) و دو بال عمود بر آن تشکیل شده‌اند و بر مبنای استاندارد بین المللی UPN توسط کارخانجات تولید می‌شوند.

اما ناودانی‌های نوع C  بال‌های عمود بر سطح مقطع دارای انحنایی گرد در قسمت انتهایی هستند و تولید آن‌ها بر مبنای استاندارد UPE است. ناودانی‌های صنعتی به‌دلیل مقاومت بالا در برابر تنش و سرعت نصب بالا در ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، سیستم‌های لوله‌کشی کاربرد دارند. در قسمت ۱۱ مورد از انواع ناودانی متداول در بازار ایران! بیشتر با انواع ناودانی آشنا شوید.

ناودانی به عنوان یک پروفیل صنعتی

نبشی

نبشی، پروفیل باز دارای سطح مقطع به شکل L  (نبشی بال نامساوی) و V (نبشی بال مساوی) است. این دسته پروفیل در صنایع سبک و سنگین مانند خودروسازی، حمل و نقل، سقف‌های کرومیت کاربرد بیشتری دارند. در قسمت انواع نبشی و کاربردهای آن، درباره نبشی ها بیشتر بخوانید.

میلگرد

میلگرد صنعتی، پروفیلی با سطح مقطع توپر و گرد در طول بلند است که برای افزایش مقاومت سازه‌های صنعتی استفاده می‌شوند. میلگردها بر حسب ساختار طولی خود به دو دسته ساده و آجدار و از نظر استاندارد  تولید به انواع A1( ساده و نرم)، A2 (آجدار مارپیچ)، A3 (آجدار جناقی) و A4 (آجدار مرکب) تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از این انواع خواص مکانیکی و استحکام مختلفی دارند. برای اطلاعات بیشتر به قسمت صفر تا صد میلگرد چیست و انواع آن+ نکات مهم سر بزنید.

سپری

سپری صنعتی، نوعی پروفیل با سطح مقطع T شکل است که در سازه‌های خرپایی صنایع و سقف‌های شیشه‌ای یا کاذب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع فولادی تحمل وزن بالایی دارد و به دلیل مقاومت بسیار مناسب در برابر تنش‌های فشاری به‌عنوان یکی از پروفیل‌های اصلی در صنایع به حساب می‌آید. در قسمت سپری چیست، بیشتر این سطح مقطع را توضیح داده ایم.

انواع لوله

لوله‌های صنعتی مقاطع استوانه‌ای شکل توخالی از جنس فولاد هستند که در سیستم‌های پایپینگ برای انتقال سیالات و در برخی موارد جامدات ریز و پودری استفاده می‌شوند. مقاومت در برابر خوردگی مواد شیمیایی و رطوبت، استحکام و مقاومت بالا از ویژگی‌های اصلی لوله‌های صنعتی است. ضمن اینکه بر حسب نوع کاربرد، این مقاطع به شکل یکپارچه بدون درز (مانیسمان) و جوش داده شده تولید می‌شوند.

قوطی

قوطی صنعتی پروفیل بسته‌ای است که به‌طور خاص در ساخت سازه‌ها و اسکلت‌های فلزی، خودروسازی، تولید لوازم خانگی کاربرد دارد. قوطی‌ها دارای سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل هستند و در ضخامت و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. این نوع پروفیل دارای انعطاف‌پذیری و قابلیت جوش‌پذیری مناسبی است.

پروفیل چهار سو

پروفیل چهار سو یا چهار پهلو، نوعی پروفیل توپر دارای سطح مقطع مربع است.  مقاومت بالا، قابلیت جوشکاری و تراشکاری مطلوب، شکل‌پذیری مناسب از ویژگی‌های اصلی آن است. پروفیل‌های چهار سوی صنعتی بیشتر از جنس فولاد ST52 و ST37 هستند. علاوه بر صنعت قطعه‌سازی تجهیزات و ماشین آلات از این نوع پروفیل در راه‌سازی، پل‌سازی، خودروسازی، حفارهای نفتی، سازه‌های ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود.

پروفیل Z

سطح مقطع این نوع پروفیل باز به شکل حرف Z  انگلیسی است. بیشترین کاربرد آن در تقویت سقف و ستون سازه‌های صنعتی، انبارها، سوله‌ها، خرپا است. از طرفی با توجه به شکل ظاهری انواع مختلفی از پروفیل Z در قالب ساده یا بدون لبه، لبه‌دار و پانچ‌دار در بازار وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه پروفیل Z چیست سر بزنید.

پروفیل کلاهی

 پروفیل کلاهی دارای سطح مقطعی شبیه کلاه لبه‌دار است. به دلیل قابلیت جوشکاری ساده، پروفیل کلاهی در صنعت خودروسازی و ساخت یدک‌کش بیشتر کاربرد دارد. البته از آن در تولید انواع ماشین‌آلات و سطوح انتقال در مرغداری‌ها هم استفاده می‌شود.

پروفیل کلاهی یکی دیگر از انواع پروفیل صنعتی

پروفیل HSS

این نوع پروفیل صنعتی مدرن،  سطح مقطعی توخالی  به شکل دایره، بیضی یا مستطیل دارد. بیشترین کاربرد آن با توجه به قابلیت جوشکاری ساده و انعطاف‌پذیری مناسب در معماری مدرن، سکوهای نفتی،  پل‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی و برج‌های انتقال نیرو است.

انواع پروفیل صنعتی بر اساس روش تولید

با توجه به نوع روش تولید، پروفیل‌های صنعتی به دو دسته کلی پروفیل‌های نورد گرم (سنگین) و پروفیل‌های نورد سرد (سبک) تقسیم‌بندی می‌شوند.

پروفیل‌های نورد گرم

در این روش شمش‌های فولادی تحت حرارت بالا به شکل نرم و انعطاف‌پذیر در می‌آیند و در انتها از میان غلطک‌های مخصوص عبور می‌کنند. در اثر این فرایند، فلز به شکل‌های مختلف فرم می‌گیرد. از آنجا که شمش‌های فولادی مورد استفاده در این فرایند دارای ضخامت بالایی هستند، به پروفیل تولید شده در این روش پروفیل صنعتی سنگین هم گفته می‌شود. معمولا انواع قوطی، میلگرد و ناودانی از روش نورد گرم تولید می‌شوند.

پروفیل‌های نورد سرد

حرارت مورد استفاده در فرایند تولید پروفیل صنعتی به روش نورد سرد کمتر از نورد گرم و حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است. فرایند شکل‌دهی از طریق غلتک‌های مخصوص انجام می‌گیرد. به‌دلیل ضخامت کمتر پروفیل های تولیدی به این روش، به آن‌ها پروفیل‌‌های صنعتی سبک نیز گفته می‌شود. انعطاف‌پذیری بالاتر، مقاومت مناسب و وزن سبک از ویژگی‌های این نوع پروفیل صنعتی است. در قسمت پروفیل سبک چیست، توضیح صفر تا صد، می توانید درباره این پروفیل بیشتر بخوانید.

https://www.nikfoolad.com/blog/%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%db%8c%d9%84-z-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

قیمت و نحوه خرید انواع پروفیل‌های صنعتی

پروفیل‌های صنعتی در تیراژ کم و محدودتری تولید می‌شوند و قیمت بالاتری نسبت به انواع پروفیل‌های ساختمانی دارند. از طرفی به دلیل تخصصی بودن کاربرد آن، برای خرید و استعلام قیمت لازم است به شاخص‌های زیر توجه کرد. هر یک از این موارد تاثیر زیادی در قیمت نهایی دارند.

وزن پروفیل

هر یک از انواع پروفیل صنعتی بر حسب نیاز و کاربرد دارای ابعاد، ضخامت و در نتیجه وزن متفاوتی هستند. روش‌های مختلفی برای تعیین وزن پروفیل وجود دارد که معروفترین آن استفاده از جدول اشتال وزنی است. در هر یک از این روش‌ها بعد از تعیین وزن امکان ارائه قیمت دقیق وجود دارد. معمولا پروفیل‌های صنعتی دارای ضخامت بالاتر، وزن بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری هستند.

نوسانات قیمت ارز

قیمت محصولات فولادی و از جمله پروفیل‌های صنعتی بستگی زیادی به نوسانات قیمت ارز و نرخ آن در بازارهای جهانی دارد. بنابراین هر نوع تغییر در این خصوص قیمت نهایی پروفیل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس فروشندگان و تامین‌کنندگان این کالا معمولا به شکل روزانه یا آنلاین قیمت واحد پروفیل صنعتی را اعلام می‌کنند.

کارخانه تولیدکننده

کیفیت‌های متفاوتی از پروفیل‌های صنعتی در بازار عرضه می‌شود که معمولا فروشندگان معتبر با تامین آن از تولیدکنندگان شناخته شده، استحکام بالای آن را تضمین می‌کنند. بنابراین لازم است در صورت نیاز برگه مشخصات کیفی پروفیل مورد نیاز را بر حسب نوع کاربرد از فروشنده درخواست کرد. معمولا کیفیت‌های بالاتر پروفیل صنعتی قیمت گران‌تری نیز دارند. با این حال برای بهترین انتخاب، مشاوره با کارشناسان یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه و خرید این کالا است. (اگر می خواهید با فراین )

در نهایت برای انتخاب بهترین تامین کننده لازم است مواردی مانند همکاری با کارخانجات مشهور و شناخته شده، ارسال در حداقل زمان ممکن از طریق باربری‌های مطمئن و ارائه تضمین کیفی را در نظر داشت. معمولا فروشندگان معتبر در بازار آهن‌آلات ضمن ارائه قیمت روزانه، به صورت تخصصی مشاوره لازم را برای خرید بر حسب نیاز مشتریان به شکل مجازی یا تلفنی در اختیار آن‌ها می‌گذارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها